Zalando vil bidrage til kampen mod COVID-19

Zalando ønsker selv at bruge deres evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer i forbindelse med coronakrisen. Hjælpen udmunder sig i et nyt, innovativt program.

Med et nyt tiltag ønsker Zalando at hjælpe fysiske butikker med øget salg gennem coronakrisen..

13.04.2020

CSR.dk

Den tyske modeforhandler Zalando kunne i årsregnskab for 2019 melde om markant vækst over hele linjen samt et stort antal kunder. Denne udvikling havde virksomheden forventet at fortsætte ind i 2020, men nu sænkes ambitionerne grundet situationen med udbredelsen af coronavirussen. 

Modeplatformen forventer således en lavere omsætningsvækst i år - blandt andet på grund af en betydelig påvirkning på salget. 

Læs også: Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil

”De nødvendige foranstaltninger, som de europæiske regeringer har truffet, har bestemt haft en negativ indvirkning på vores forretning. Forbrugerne tilpasser sig en ny hverdag, som indebærer en nedskæring af privatforbruget”, siger Zalandos bestyrelse i en pressemeddelelse. 

Modstandsdygtighed skal gavne andre
På trods af, at coronavirussen har en mærkbar effekt på Zalandos økonomi, understreger bestyrelsen, at forretningen er stærk. 

”Vi har stærke bånd til vores 31 millioner aktive kunder på 17 forskellige markeder. Vi har gode partnerskaber med mere end 2500 brands, som giver adgang til et stærkt sourcing-aftryk. I de sidste år har vi opbygget et stærkt og fleksibelt logistiknetværk med 11 websteder på tværs af fem forskellige amter. Vores forretning er altså stærk, og vi vil være i stand til at udvise modstandsdygtighed i disse krisetider”, siger Zalandos bestyrelse.

Læs også: Modebranchen skal skære ned for overforbruget

Dette er også grunden til, at Zalando nu ønsker at hjælpe andre virksomheder under coronakrisen - nærmere bestemt fysiske butikker. Zalando har derfor lanceret et program ved navn “Connected Retail”, hvor butikker kan oprette forbindelse til modevirksomhedens platform og sælge deres produkter gennem det. 

”Som europæisk modeplatform ønsker vi at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise”, siger Carsten Keller, vp direct to consumer hos Zalando.

Programmet forventer at vare fra den 1. april til 31. maj 2020, hvor omkring 1.500 tyske og hollandske butikker har forbundet til Zalando. Derudover kræver modeplatformen ikke provision i denne periode. 

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle