Zalando vil bidrage til kampen mod COVID-19

Zalando ønsker selv at bruge deres evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer i forbindelse med coronakrisen. Hjælpen udmunder sig i et nyt, innovativt program.

Med et nyt tiltag ønsker Zalando at hjælpe fysiske butikker med øget salg gennem coronakrisen..

13.04.2020

CSR.dk

Den tyske modeforhandler Zalando kunne i årsregnskab for 2019 melde om markant vækst over hele linjen samt et stort antal kunder. Denne udvikling havde virksomheden forventet at fortsætte ind i 2020, men nu sænkes ambitionerne grundet situationen med udbredelsen af coronavirussen. 

Modeplatformen forventer således en lavere omsætningsvækst i år - blandt andet på grund af en betydelig påvirkning på salget. 

Læs også: Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil

”De nødvendige foranstaltninger, som de europæiske regeringer har truffet, har bestemt haft en negativ indvirkning på vores forretning. Forbrugerne tilpasser sig en ny hverdag, som indebærer en nedskæring af privatforbruget”, siger Zalandos bestyrelse i en pressemeddelelse. 

Modstandsdygtighed skal gavne andre
På trods af, at coronavirussen har en mærkbar effekt på Zalandos økonomi, understreger bestyrelsen, at forretningen er stærk. 

”Vi har stærke bånd til vores 31 millioner aktive kunder på 17 forskellige markeder. Vi har gode partnerskaber med mere end 2500 brands, som giver adgang til et stærkt sourcing-aftryk. I de sidste år har vi opbygget et stærkt og fleksibelt logistiknetværk med 11 websteder på tværs af fem forskellige amter. Vores forretning er altså stærk, og vi vil være i stand til at udvise modstandsdygtighed i disse krisetider”, siger Zalandos bestyrelse.

Læs også: Modebranchen skal skære ned for overforbruget

Dette er også grunden til, at Zalando nu ønsker at hjælpe andre virksomheder under coronakrisen - nærmere bestemt fysiske butikker. Zalando har derfor lanceret et program ved navn “Connected Retail”, hvor butikker kan oprette forbindelse til modevirksomhedens platform og sælge deres produkter gennem det. 

”Som europæisk modeplatform ønsker vi at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise”, siger Carsten Keller, vp direct to consumer hos Zalando.

Programmet forventer at vare fra den 1. april til 31. maj 2020, hvor omkring 1.500 tyske og hollandske butikker har forbundet til Zalando. Derudover kræver modeplatformen ikke provision i denne periode. 

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus