Zalando vil bidrage til kampen mod COVID-19

Zalando ønsker selv at bruge deres evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer i forbindelse med coronakrisen. Hjælpen udmunder sig i et nyt, innovativt program.

Med et nyt tiltag ønsker Zalando at hjælpe fysiske butikker med øget salg gennem coronakrisen..

13.04.2020

CSR.dk

Den tyske modeforhandler Zalando kunne i årsregnskab for 2019 melde om markant vækst over hele linjen samt et stort antal kunder. Denne udvikling havde virksomheden forventet at fortsætte ind i 2020, men nu sænkes ambitionerne grundet situationen med udbredelsen af coronavirussen. 

Modeplatformen forventer således en lavere omsætningsvækst i år - blandt andet på grund af en betydelig påvirkning på salget. 

Læs også: Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil

”De nødvendige foranstaltninger, som de europæiske regeringer har truffet, har bestemt haft en negativ indvirkning på vores forretning. Forbrugerne tilpasser sig en ny hverdag, som indebærer en nedskæring af privatforbruget”, siger Zalandos bestyrelse i en pressemeddelelse. 

Modstandsdygtighed skal gavne andre
På trods af, at coronavirussen har en mærkbar effekt på Zalandos økonomi, understreger bestyrelsen, at forretningen er stærk. 

”Vi har stærke bånd til vores 31 millioner aktive kunder på 17 forskellige markeder. Vi har gode partnerskaber med mere end 2500 brands, som giver adgang til et stærkt sourcing-aftryk. I de sidste år har vi opbygget et stærkt og fleksibelt logistiknetværk med 11 websteder på tværs af fem forskellige amter. Vores forretning er altså stærk, og vi vil være i stand til at udvise modstandsdygtighed i disse krisetider”, siger Zalandos bestyrelse.

Læs også: Modebranchen skal skære ned for overforbruget

Dette er også grunden til, at Zalando nu ønsker at hjælpe andre virksomheder under coronakrisen - nærmere bestemt fysiske butikker. Zalando har derfor lanceret et program ved navn “Connected Retail”, hvor butikker kan oprette forbindelse til modevirksomhedens platform og sælge deres produkter gennem det. 

”Som europæisk modeplatform ønsker vi at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise”, siger Carsten Keller, vp direct to consumer hos Zalando.

Programmet forventer at vare fra den 1. april til 31. maj 2020, hvor omkring 1.500 tyske og hollandske butikker har forbundet til Zalando. Derudover kræver modeplatformen ikke provision i denne periode. 

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby