01.11.2021  |  Strategi & ledelse

ZENZ går hele vejen for din sundhed og miljøet

Indhold fra partner Hvad er dette?

Som anerkendt frontløber i den grønne omstilling har frisørkæden ZENZ markeret sig mange gange. Hvad der startede som en grøn salon i Danmark, hvor frisørernes og kundernes sundhed bliver taget alvorligt, har ZENZ i dag udviklet sig til at være en markant og succesfuld spiller indenfor et grønt og bæredygtigt salonkoncept i frisørbranchen på både det danske og internationale marked.

Som pionerer i frisørfaget har ZENZ lige fra begyndelsen været et skridt foran, når det gælder om at drive en bæredygtig virksomhed, der har fokus på vores mijø og sundhed. Med ZENZ Organic Products bevises det, at professionelle hårprodukter kan være effektive og til professionelt brug, selvom om de er lavet af naturlige og certificerede økologiske ingredienser. De rene produkter gør, at frisører kan undgå at blive eksponeret for farlige stoffer i deres daglige arbejde.

Naturlige og økologiske produkter
Med lanceringen af ZENZ Version 2.0 sætter ZENZ en ny standard for sunde og bæredygtige produkter. De nye produkter er certificeret af et eller flere af de fire mærkninger: Svanemærket, AllergyCertified, Ecocert COSMOS Organic og Vegan Society. Men ZENZ gør mere, end mærkningerne stiller krav til.

”Vi har gjort produkternes funktion og brugeroplevelse endnu bedre, og samtidig har vi udvalgt den højeste kvalitet af aktive naturlige og certificerede økologiske ingredienser fra økologiske farmere. Det gør, at vi har tæt på 100% naturlige og certificerede økologiske ingredienser i de fleste af vores produkter. Cosmos kræver kun 20% økologi”, forklarer ildsjælene og ejerne af ZENZ Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Jørgen Skjødt.

ZENZ Organic Products er en professionel serie med fokus på sundhed og bæredygtighed, der ikke går på kompromis med kvaliteten. Udover at give lækkert hår, skaber produkterne et rum til selvforkælelse og velvære – både for frisøren og kunderne.

Nye bæredygtige standarder
Når du vælger ZENZ Organic Products, drager du ikke alene omsorg for dig selv og dine kunders sundhed. Du passer også på vores fælles miljø og natur. Med udgangspunkt i FN’s årelange kamp for at beskytte planeten og menneskets sundhed, bidrager ZENZ til denne udvikling. Med ZENZ Version 2.0 tager ZENZ de hidtil bæredygtige standarder op til et nyt niveau og støtter op om FN’s mål for bæredygtig udvikling.

”Vi har også valgt at bruge 100% genbrugsplastik fra forbrugere og industri til hovedparten af vores emballage, så vi ikke producerer yderligere plastik. Med maksimal andel af naturlige og certificerede økologiske ingredienser og emballage lavet af genbrugsplastik, har vi skabt det mest bæredygtige professionelle salonkoncept, som vi kalder for The new Beauty Standard”, konstaterer Jørgen Skjødt.

Reducerer produktionen af ny plastik
Plastik er et stort problem for miljøet og specielt i verdenshavene er der en katastrofe på vej. ZENZ har udviklet deres eget koncept for at reducere produktionen af ny plastik, da hovedparten af emballagen er lavet af 100% genbrugsplastik fra industri og forbrugere. Produkterne bærer OWPmærket, fordi ZENZ samarbejder med ReSea, der opsamler plastik fra verdenshavene mod et
produkts emballagevægt. ZENZ har tilmed udviklet et refillkoncept, hvor kunderne kan genopfylde deres tomme emballage. Brugt emballage fra kunderne og ZENZ’ egne saloner vil blive genbrugt til bl.a. at producere inventar til saloner.

Respekt for din sundhed
Med ZENZ Organic Products er der skabt et helt velværeunivers. Serien, som tæller alt fra hår- og hudpleje til stylingprodukter, makeup og accessories, opfylder alle krav til brug i en professionel frisørsalon.

Anne-Sophie Skjødt Villumsen og Jørgen Skjødt fortæller videre om ZENZ’ ambitiøse mission: ”Missionen har været at skabe en dansk udviklet og produceret serie med professionelle produkter, som har størst mulig respekt for frisørens og kundernes sundhed og for vores planet. Det er lykkedes, og vi har høstet mange priser for vores produkter og salonkoncept. Men det er ikke nok. Vores mål er hele tiden at det er ikke nok. Vores mål er hele tiden at gøre en forskel og skubbe til grænserne for bæredygtige produkter.”

Efterspørgsel efter sundere alternativer
Vi har spurgt Anne-Sophie Skjødt Villumsen, som startede den første ZENZ salon i 1999 om, hvorfor hun tror, flere og flere frisører vælger at tage sunde og bæredygtige produkter ind i deres salon:

”Jeg mærker tydligt, at frisørerne har lyst til at passe på sig selv og til at arbejde med flere naturlige produkter. Jeg tror også, det er fordi, at kunderne efterspørger det. Når man opdager, at produkterne lever op til den standard, som en frisør er vant til at arbejde med, og at de tilmed er naturlige, så forsætter man jo den sundere dagligdag".

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere