Bilgiganter navngiver ladenetværk med sænkede ambitioner
Tilbage i januar annoncerede en stribe af verdens største bilfabrikanter, at man ville opbygge et netværk af hurtigladere til elbiler i Europa. Nu får netværket et navn – og færre ladere.
Fælles adgang til tusindvis af højhastighedsladestationer langs de største europæiske trafikkanaler i 2020. Sådan lød ambitionerne, da BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, der også omfatter Audi og Porsche, i de første dage af 2017 annoncerede deres planer om at skabe ”det mest kraftfulde netværk af ladestationer i Europa”.
Siden har der været forholdsvis stille omkring projektet, indtil sidste uge, hvor de samme parter fortalte om et joint venture, der nu har fået navnet Ionity og skal være et ”paneuropæisk højspændingsladenetværk, der muliggør e-mobilitet for langdistancerejser”, som det hedder.
Grundelementerne er de samme som i januarudmeldingen: en ladekapacitet pr. stander på op til 350 kW, der skal sikre sænket ladetid sammenlignet med de fleste nuværende systemer; ladere baseret på Combined Charging System (CCS)-standarden, der vil gøre hver enkelt lader brand-agnostisk, dvs. brugbar for alle typer elbiler; og en kvik start på udrulningen af de første ladere.
Den afgørende forskel ligger i antallet af ladere, det ’nye’ samarbejde vil skabe. Snakken om tusindvis er således væk, og i stedet er målsætningen nu ca. 400 ladestationer i 2020. I første omgang skal der åbnes 20 stationer inden udgangen af 2017, placeret langs store veje i Norge, Østrig og Tyskland. Mod slutningen af 2018 skal man have over 100 stationer.
Læs også: Hydrogen i den tunge trafik
Mere præcist skal laderne opstilles i intervaller på 120 km, med placeringer udvalgt gennem partnerskaber med tankstationoperatørerne Tank & Rast, Circle K og OMV. Hvorvidt Ionity, der har hovedkvarter i München, vil udbrede netværket til andre lande end de tre nævnte, og i så fald hvilke, melder historien indtil videre ikke noget om.
-AK