15.09.2017  |  Supply chain

Levi’s vil forbedre livet for de ansatte i forsyningskæden

Med et omfattende initiativ vil tøjgiganten Levi’s gøre både liv og arbejdsforhold bedre for de mange ansatte i virksomhedens vidtstrakte forsyningskæde. Det handler bl.a. om at anerkende, at arbejderne er mennesker med følelser og behov.

Som vi ofte har omtalt her på CSR.dk, så er arbejdsforholdene i beklædningsindustrien ikke altid de bedste. Både lønniveau, sikkerheden på fabrikkerne, overtid og børnearbejde er blandt de elementer, der byder på udfordringer for de mange virksomheder, der får produceret tøj i lavtlønslande rundt omkring i verden, specielt i Sydøstasien.

Læs også: H&M: Massebesvimelser er ikke et problem hos os

Et af de brands, der også må formodes at kende til disse problemstillinger, er den amerikanske denimgigant Levi Strauss & Co. Det snart 150 år gamle selskab – de første blue jeans kom til verden i 1873 – har siden starten af 1990’erne outsourcet sin produktion til udviklingsøkonomier som Indien, Bangladesh, Vietnam, Mexico og Haiti.

For at forbedre forholdene for mange tusinder ansatte på koncernens fabrikker i disse lande, har Levi’s søsat initiativet “Improving Worker Well-Being”, som handler om at få industrien til at anerkende, at arbejderne ikke bare er tilfældige numre i en profitmaksimeringsstrategi, men også mennesker med følelser og behov, skriver Fortune.

”Det handler om at skabe en kultur, der tager sig af arbejdernes velbefindende. Det er et mindset shift", siger projektets chef, Kim Almeida.

En transformeret arbejdsstyrke
Indsatsen omfatter indtil videre 42 leverandører, der styrer 72 fabrikker med i alt ca. 140.000 ansatte, hvilket er omtrent halvdelen af Levi’s’ forsyningskæde. Målet er at etablere et netværk af mere produktive, bedre drevne fabrikker, med gladere og sundere medarbejdere, der er mindre syge og generere mere overskud.

Det vil være godt for både ansatte, leverandører og Levi’s selv, der vil få en mere stabil produktionskæde og samtidig kunne vise sig frem som en ansvarlig producent over for det stigende antal forbrugere, der sætter pris på den slags.

Fortune har besøgt en af Levi’s’ fabrikker i Mexico, hvor fabrikanten har sat ind og sat sig for at forbedre forholdene. Efter 10 ugers team-building-aktiviteter, med bl.a. fællesskabsøvelser og samtaleprocesser, taler både arbejdere, mellemledere og chefer om en ’transformeret arbejdsstyrke’.

Respekt mellem folk kan ses på bundlinjen
Ændringen er specielt sket i det psykologiske arbejdsklima på fabrikken. Hvor kommunikationen før var meget ensidig og præget af ordrer, der blev råbt til folk, er supervisorne nu begyndt at relatere sig til deres underordnede og behandle dem med en anderledes respekt, der bl.a. omfatter mere normale samtaler om deres arbejde og arbejdsforhold.

Endnu har Levi’s, der ligger nr. 11 på Fortunes Change the World-liste, ikke konkrete resultater at fremvise fra programmet på fabrikken, men fra leverandørens direktør, Oscar González Franch, lyder det bl.a., at man mener at det går i den rigtige retning i forhold til at nedbringe den konsekvente høje udskiftning i medarbejderstaben, der ligger på 30-40 procent om året. Det vil også kunne ses på bundlinjen, siger han.

Læs også: Endnu en undersøgelse efterlyser transparens i tøjindustrien

Levi’s har arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed i sin forsyningskæde i over 25 år, og på mange måder været firstmover på området. Derfor håber koncernens CEO, Charles Bergh, også med dette initiativ, at resten af industrien vil følge efter.

”Det har handler ikke kun om at skabe overskud. Vi demonstrerer at der er en mulighed for virksomheder, der vil redefinere deres rolle i samfundet, og som er god for forretningen”, siger han til Fortune.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere