Minister: Brug for mere agil lovgivning på elbilområdet
Erhvervsminister Brian Mikkelsen er overrasket det lave salg af elbiler efter afgiftsforhøjelsen og erkender behovet for bedre rammer i lovgivningen. Adskillige virksomheder er klar til at rykke med både biler og netværk.
Det stagnerende salg af elbiler i Danmark er et tilbagevendende emne her på CSR.dk, og – som vores dækning illustrerer – også noget, der optager politikerne på Christiansborg. En af dem, der må siges at være i en position til rent faktisk at kunne ændre på tingenes tilstand, er erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
Af samme årsag var ministeren inviteret til at tale på Dansk Elbilalliances årsmøde, der blev afholdt i sidste uge. I sit indlæg til de ca. 150 deltagere adresserede ministeren som noget af det første netop salgssituationen, som den ser ud pt., og hvordan den måske kan afhjælpes.
”Jeg må sige, at jeg er overrasket over det dårlige salg efter vi har forhøjet afgifterne, og det er noget vi må tage til os i regeringen og se på, hvordan vi kan gøre det bedre. Jeg er villig til at se på de lovmæssige rammer igen, og det er jo tydeligt, at der er brug for en mere agil lovgivning på det her område”, sagde Brian Mikkelsen.
Årsmødet bød også på bidrag fra adskillige danske og udenlandske virksomheder, med aktiviteter på det danske marked, der er klar til at rykke på elbilfronten og udnytte de ”store forretningsmuligheder”, erhvervsministeren også pegede på i sin tale.
Etablerede brands som Hyundai, Nissan, Mercedes og Jaguar Land Rover præsenterede nye modeller, ligesom danske Banke Electromotive fremlagde deres koncept til at elektrificere den tunge transport, der kort fortalt går ud på at retrofitte konventionelle lastbiler med en batteripakke, en løsning man ser et stort potentiale i.
”Vi kan elektrificere alle mulige køretøjer. Eksempelvis har vi allerede en fuldt elektrisk skraldebil på gaden, og flere vil følge. Det er især de faldende priser på batterier og den omkringliggende teknologi, der gør det muligt. Derudover ser vi også på andre løsninger, såsom luftledninger og førerløse biler, og inddrager dem i vores udviklingsarbejde”, sagde CEO Rasmus Banke og opfordrede desuden erhvervsministeren til at se på skattelovgivningen omkring el til tunge køretøjer, og ”lette på nogle afgifter, der kan hjælpe økonomien yderligere”.
Et springende punkt for udbredelsen af elbilerne i både den private sektor og erhvervslivet er tilgængeligheden af opladere rundt omkring lands de danske såvel som de europæiske lande- og motorveje. Flere store aktører arbejder allerede på deres egne projekter, og blandt andre er et partnerskab mellem E.ON og Clever også på banen.
Læs også: Volkswagen investerer stort milliardbeløb i elbiler
”Vi vil etablere 180 nye ladestationer i syv lande over de næste tre år, og vi er allerede i gang i England og her i Danmark, hvor den første station åbner i Fredericia næste år. Vi arbejder med at gøre meget ud af arkitekturen på vores stationer, og skabe nogle flotte rum med en skalérbar løsning, der kan gøre vores sites til noget ganske andet end den klassiske benzinstation; et sted, hvor det bliver rart at recharge både sin elbil og éns egne batterier”, sagde Chief Experience Officer for E-mobility i Clever, Marie Kristine Schmidt.