Østjyske virksomheder: Sådan forener vi bæredygtighed og forretning
En rundspørge blandt virksomheder i Østjylland har samlet eksempler på virksommhedernes arbejde med bæredygtighed.
JP Aarhus og DI Østjylland har i samarbejde spurgt en række østjyske virksomhedsledere, hvordan de i hverdagen får bæredygtighed og virksomhedsdrift til at gå op i en højere enhed – og om, hvor meget klima fylder i deres bevidsthed. Otte af virksomhedernes svar er her i forkortet udgave:
Arla: Klimatjek skal give overblik
Hos Arla vil man tilbyde alle 9.900 andelshavere et gratis klimatjek af deres gårde.
Læs også: Større virksomheder ser forretningsmæssige fordele i verdensmålene
”De samlede data vil skabe et af verdens største datasæt på mejeriproduktion og skal give andelshaverne et overblik over, hvor og hvordan de kan optimere deres bedrifter, så de mindsker CO2-aftrykket mest muligt”, fortæller landedirektør Jakob B. Knudsen, Arla Danmark, til Jyllands-Posten.
Et af koncernens mål er en reduktion af landmændenes CO2-aftryk per liter mælk på 30 procent. Hele produktionskæden fra ko til køledisk skal være klimaneutral i 2050.
Klima og miljø fylder enormt meget hos forbrugeren og derfor også hos virksomheden, fortæller Jakob B. Knudsen:
”Det stiller krav til os om hele tiden at komme med nye initiativer, der gør vores mejeriproduktion mere bæredygtig i alle dele af værdikæden, og det stiller krav om at have vores dokumentation i orden, når vi kommunikerer om vores påvirkning, mål og rapportering på aktiviteter”.
Ole Nonbye A/S: Grøn omstilling er en nødvendighed
I 2005 indgik folieproducenten Ole Nonbye A/S et samarbejde med en stor legetøjsproducent og 3M. Her udviklede de en ny, bæredygtig og pvc-fri selvklæbende folie, som i dag selvsagt stadig er i høj kurs og anvendes i hele verden.
”Vi kan glæde os over, at flere og flere af vore kunder, men også konkurrenter, vælger at fokusere på den grønne vej. Der er masser af alternativer”, fortæller administrerende direktør Lars Nonbye til Jyllands-Posten.
Han har i sin egen virksomhed skåret kraftigt ned på de farlige stoffer.
”I 2019 udgjorde de bæredygtige og pvc-frie folier mere end 40 pct. af produktionen og naturligvis med miljørigtige farver på enten vand- eller uv-basis”.
Derudover er virksomhedens ISO 9001-certificering blevet suppleret med miljøcertifikatet 14001.
Virksomheden køber grøn strøm fra vindmøller og har installeret LED-belysning.
Lars Nonbye ser den grønne omstilling som en nødvendighed og en forretningsmulighed. Han håber, at Ole Nonbye A/S’ satsning på bæredygtighed og pres på samarbejdspartnere vil betyde, at virksomheden om fem år udelukkende producerer bæredygtige grafikker og skilte.
Troldtekt A/S: Eksplosion i efterspørgslen
Ifølge administrerende direktør i Troldtekt A/S, Peer Leth, er der tale om et regulært paradigmeskifte. Virksomheden, der producerer akustikplader i træbeton, oplever en eksplosion i efterspørgslen på klimavenlige produkter. De har derfor også investeret massivt i produktionen.
For fem år siden skiftede virksomhedens elektricitet til 100 pct. vedvarende energi, og samtidig forsøger Troldtekt at afsætte sit produktionsaffald, så det kan blive en råvare for andre producenter.
”Udviklingen og efterspørgsel efter dokumenterede bæredygtige grønne løsninger er nærmest eksploderet gennem 2018 og 2019. Samtidig har vi en stor eksport til Holland, som er længere fremme end Danmark i forhold til cradle to cradle og valg af cirkulære byggematerialer”, fortæller Peer Leth til Jyllands-Posten.
”Det bekræfter, at vores strategiske beslutning om at tænke cirkulære principper ind i vores forretningsmodel allerede i 2009 var rigtig og har været en medvirkende faktor i vores store vækst og succes det senest årti”, fastslår han.
Re Beds A/S: Det mest bæredygtige valg er fravalget
Re Beds A/S har valgt at holde det simpelt. Vi skader miljøet mindst, når vi sover, og derfor skaber de senge uden forstyrrende elementer som for eksempel elevationsbunde eller integrerede mobilopladere.
”Når vi fremstiller senge, handler det mere om, hvad vi undlader at gøre end det, vi rent faktisk gør. Vi lader sengen være et sted, der er fredet til søvnen. Det betyder, at vi fravælger de funktioner, som sengebranchen i dag er så optaget af”, fortæller co-CEO Alexander Brunsø til Jyllands-Posten.
Selve virksomheden gør også meget for at holde klimaaftrykket nede. Blandt andet drives fabrikken på CO2-neutral strøm, de arbejder med certificerede naturmaterialer og har fået puder og madrasser svanemærket.
Virksomheden ser et fokus på bæredygtighed som en mulighed og en udfordring og mener, at der er særligt én ting, som andre virksomheder glemmer i den grønne omstilling:
”Et fravalg er oftest det mest bæredygtige, derfor forholder vi os hele tiden til, om de produkter, vi sætter i verden, er nødvendige. Vi kommer til at udvikle nyt, men slet ikke i samme tempo, som vi ser det i dagens forbrugskultur”, siger co-CEO Oliver Brunsø.
Aart Architechts A/S: Team skal dokumentere grønne effekter
Bæredygtighed har i mange år været på dagsordenen, men i 2019 blev der for alvor skruet op for tempoet, mener Torben Skovbjerg, stiftende partner og administrerende direktør hos Aart Architects:
”Rådgivning om bæredygtigt og cirkulært byggeri er gået fra at være noget, som få kunder efterspørger, og noget, vi bare leger, til at være et generelt krav i stort set alle opgaver. Og det er heldigvis kommet for at blive”, siger han.
Virksomheden har løbende investeret i at udvikle sin rådgivning og organisation. I 2019 etablerede virksomheden et dokumentationsteam, som har til formål at genbesøge de færdige bygninger, når de er taget i brug, og sammen med universiteter og private aktører at dokumentere arkitekturens sociale, økonomiske og grønne effekter.
Aart Architects har selv investeret 7 procent af virksomhedens omsætning i dokumentation, certificeringer, erhvervs-ph.d.er og grøn innovation i virksomhedens mange udviklingsprojekter.
Pressalit A/S: Man vil gerne gøre noget
Hos Pressalit A/S I Ry begyndte kunderne i 2019 at stille nye og større krav.
I Norge kunne en byggekæde pludselig ikke acceptere emballage, der ikke er genanvendelig. En offentlig indkøber af hjælpemidler begyndte at spørge ind til, hvad det miljømæssige aftryk er på de toiletsæder, Pressalit gerne vil sælge.
”Det samme sker i Sverige, og det ligger også medarbejderne meget på sinde. Der bliver diskuteret grønne initiativer i virksomhedens samarbejdsudvalg. Og som noget helt konkret har medarbejderne selv ønsket, at plastickopper bliver afskaffet i hele virksomheden. I sig selv et lille offer, men dog et tegn på den bevågenhed, det har fået: Man vil gerne gøre noget”, fortæller administrerende direktør Kim Boyter.
Læs også: Grøn omstilling har banet vej for internationalt vækstpotentiale
I øjeblikket overvejer virksomheden at fremstille et grønt toiletsæde, der ikke efterlader noget klimaaftryk.
- SMP