Grøn omstilling har banet vej for internationalt vækstpotentiale
Efter en krævende proces har en grøn omstilling i virksomheden Tripplex skabt et af landets mest sofistikerede bæredygtige forretningsstrategier, og det har samtidig åbnet døre til udenlandske markeder.
Bæredygtige forsyningskæder, cirkulær økonomi og Cradle2Cradle-certificering er områder, der var ukendte for produktionsvirksomheden Tripplex, før ejeren, Kurt Braarup Vestergaard i 2017 besluttede at deltage i regionalfondsprojektet ”Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse”.
Tripplex producerer lyddæmpende og brandhæmmende træpaneler, og projektet har, ifølge Kurt Braarup Vestergaard, forvandlet virksomheden til en grøn frontløber.
Læs også: ”Genbrug uden cirkulær økonomi er jo bare et beskæftigelsesprojekt”
”Jeg plejer at svare således: Vi er den eneste SMV i træproduktionsbranchen, der har et C2C-sølvcertifikat, vi har åbnet døre hos arkitekter og rådgivende ingeniører, og vi er meget ofte ude og fortælle om grøn omstilling”, siger han og tilføjer:
”Vi har et markedsforspring, ingen tvivl om det, fordi de fleste vores konkurrenter skal igennem samme proces”.
En svær beslutning
Der var tvivl indblandet i beslutningen om at deltage i projektet og gøre bæredygtighed til en del af virksomhedsstrategien. Processen indebar nemlig flere længerevarende aktiviteter som udarbejdelse af vision, sparring med certificeringskonsulenter og en dybdegående intern analyse af virksomheden. Slutteligt skal certificeringen implementeres i produktionen, hvorefter produkterne skal markedsføres og sælges.
”Vi var meget interesserede i at vide, hvordan træprodukter kunne blive ”evige” og indgå i genbrug, og vi besluttede, at bæredygtighed skulle være en del af vores strategi”, Siger Kurt Braarup Vestergaard.
Læs også: De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje
Efter at have deltaget i projektet skulle en omfattende dokumentation af virksomhedens aktiviteter sættes i gang. Vandforbrug, strømforbrug, spildevand og affald, arbejdsmiljø og sikkerhedsforhold blev gennemgået, samt en opdatering af handlingsplanen og medarbejderhåndbogen.
På nuværende tidspunkt er Tripplex i gang med sidste skridt i processen: Markedsføring og salg som en C2C-certificeret virksomhed.
Internationale døre åbnes
Selvom bæredygtighed og cirkulær økonomi er emner, der stigende i grad er på dagsordenen hos flere virksomheder, sælger Tripplex dog hovedsageligt produkter, der ikke er C2C-certificerede. Kurt Braarup Vestergaard er alligevel overbevidst om, at projektet og den grønne omstilling har styrket virksomhedens position på markedet.
”I dag ved jeg, at vi laver de rigtige produkter til fremtidens marked. Hvis jeg ikke troede, at det ville give en konkurrencemæssig fordel at gennemgå en grøn omstilling, så havde jeg ikke gjort det”.
Læs også: Datacentrene udfordrer den grønne omstilling
I øjeblikket handler Tripplex med en engelsk kunde om en ordre på 12.000 kvadratmeter træpaneler. En aftale, som Kurt Braarup Vestergaard mener ikke ville have sket uden den grønne omstilling.
”Vi havde aldrig fået lov til at give et bud til den engelske kunde, hvis vi ikke havde været C2C-certificeret”, siger han.
- HL