Øvlisen: Mæglingsinstitution skal ikke være gabestok
Formanden for den nyåbnede mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd håber, at langt de fleste sager kan løses gennem mægling.
Regeringens nye mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd skal først og fremmest mægle og oplyse om OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder, fremfor at være gabestok for virksomheder, der bryder reglerne.
Læs også: Anette Vilhelmsen åbner mæglings- og klageinstitution
Det pointerede formand for institutionen Mads Øvlisen ved den officielle åbning af institutionen torsdag. Den nye instans har ellers mandat til at offentliggøre sager og udtale kritik, når danske virksomheder overtræder retningslinjerne. Men Mads Øvlisen håber altså, at sagerne er løst inden, det kommer så langt.
”Det er ikke vores hensigt at være en gabestok. Det er derimod vigtigt for os, at kommende sager kommer til at køre som mæglingssager. Vi har en god tradition for mægling i Danmark og det håber vi, at vi kan bygge videre på,” sagde Øvlisen og understregede samtidig med alvorlig mine, at mæglingen skal munde ud i, at en krænkelse bliver fjernet, eller at risikoen for en krænkelse bliver elimineret.
Oplysning eliminerer sager
Mads Øvlisen lagde samtidig vægt på, at mæglings- og klageinstitutionen også har til opgave at oplyse om OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder.
”Jeg tror, der er et meget stort behov for oplysning på det her område, og jeg håber at institutionen kan klæde virksomhederne på, så risikoen for overtrædelser af retningslinjerne bliver minimeret,” sagde Mads Øvlisen.
Læs også: Virksomheder uforberedte på klageinstitution
Mæglings og klageinstitutionen har en ambition om at holde den samlede sagsbehandlingstid under ni måneder, men i særlige komplekse sager kan det, ifølge Øvlisen, blive nødvendigt, at bruge længere tid.
Læs mere om den nye klage- og mæglingsinstitution på virksomhedsadfaerd.dk