”Folk skal aktiveres til at tale om SDG’erne”
33 firmahold indtog for nylig Forum for at spille fodbold med FN’s bæredygtighedsmål som tema. Eventen fik skabt snak om målene, og bagmanden ser stort potentiale. Virksomheder som e-boks og Bella Center var bogstavelig talt på banen.
Onsdag d. 23. maj var Forum i København omdannet til en indendørs fodboldarena, hvor fire små baner dannede rammen om en lidt anderledes turnering, hvor målet ikke kun var pengepræmier eller sportslig hæder, men også et noget mere vidtrækkende.
Læs også: ”Vi vil være en innovationsmaskine under SDG’erne”
Eventen blev stablet på benene af hotelbookingsitet Goodwings, der under parolen Play for the Goals havde samlet 26 virksomheder, der stillede med i alt 33 hold af 5 mand (m/k). De mål, sloganet hentyder til, er – selvfølgelig – FN’s 17 mål for bæredygtig udvikling på verdensplan (SDG’erne), som man med eventen gerne ville skabe mere opmærksomhed omkring.
Her var valget af en fodboldturnering om ikke indlysende, så i hvert fald forholdsvis oplagt, fortalte Goodwings’ grundlægger og CEO, Christian Møller-Holst, da CSR.dk fangede ham midt i det organiserede kaos, i øvrigt kompetent kommenteret af TV2’s Flemming Toft.
”Vi ville gerne aktivere folk på en anden måde end den gængse konference, specielt smv’erne, for at skabe noget omtale og synlighed omkring SDG’erne. Ved at få de her mange virksomheder med, så får vi både dem og deres netværk til at blive opmærksomme på målene, og vi får dem til at tale om dem”, sagde han og fortsatte:
”Specielt for en mindre virksomhed kan det svært at inddrage målene i den daglige drift, men med det her arrangement håber vi, at vi får dem til at lære de enkelte mål bedre at kende, så de kan tage stilling til dem. SDG’erne skal være noget, alle kan bruge”, understregede Christian Møller-Holst.
Branding også vigtig
Rent forretningsmæssigt var der bestemt også et mål med arrangementet i Forum, der ifølge direktørens estimat samlede omkring 400 deltagere inkl. tilskuere. Som han også forklarede det fra scenen under sin åbningstale, så har Goodwings et princip om ikke at bruge midler på traditionel markedsføring, og det kræver selvsagt, at man må vise sig frem på nogle andre måder.
”Det handler naturligvis også om branding. Vi vil gerne skabe noget opmærksomhed omkring Goodwings via noget andet end normale tv-reklamer eller lignende, som vores konkurrenter jo ellers bruger enorme summer på. Det her arrangement skal cementere vores position blandt alle de ansatte, der er mødt op fra de forskellige virksomheder her i dag”, forklarede Christian Møller-Holst.
Rent økonomisk, så var målet bare at eventen kunne bære sig selv, og et eventuelt overskud vil ifølge Christian Møller-Holst går til organisationen Eir Soccer, der bl.a. har udviklet Global Goals-fodbolden, som der selvfølgelig blev spillet med i Forum, ligesom man er blandt partnerne bag den såkaldte Global Goals World Cup.
Jeg håber lidt, at vi med tiden kan blive til SDG’ernes DHL-stafet
Christian Møller-Holst
Være med til at udbrede kendskabet
Blandt de deltagende virksomheder var IT-selskabet e-boks, der stillede med to hold, og som udover det sports- og motionsmæssige også så et højere formål med at sende 15 medarbejdere til Frederiksberg en onsdag eftermiddag.
Læs også: Rapport: SDG’erne kan skabe forretning for mindst 80 billioner om året
”Vi vil gerne gå et skridt videre i vores arbejde med ansvarlighed som selskab, og være med til at udbrede kendskabet til de her mål. Der skal skaleres op, så folk kan se, at det her ikke bare er en one-off”, sagde adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen, og pegede videre på, at man for nylig også er gået med i UN Global Compact.
Engagementet omkring SDG’erne vil inden længe også blive synligt for e-boks’ kunder, når man i slutningen af juni ruller et nyt interface ud, som vil byde på flere muligheder for at bidrage til opfyldelsen af målene.
God historie internt
En anden ’kombattant’ i Forum var Bella Center Hospitality Group (BCHG), der som ejer af arenaen i øvrigt havde en form for hjemmebanefordel. Her var der tilfredshed med både den utraditionelle form og det overordnede mål.
”Det er en god måde at kombinere noget sjovt og en vigtig dagsorden, og samtidig ligger det godt i tråd med vores eget fokus på verdensmålene. Vi har en klar strategi om at være synlige, eksempelvis omkring anstændige job og klimaindsatsen, som er noget vi fokuserer på i vores Responsible Hospitality-plan”, forklarede HR Group Coordinator, Anne Rasmussen, og blev bakket op af sin kollega, projektleder Peter Hejselbæk.
”Det at være med her giver også god mening i forhold til vores interne arbejde med ansvarlighed. Vi får en god historie om et godt formål, som vi kan fortælle alle vores ansatte bagefter, og vi får generelt skabt noget mere snak omkring og kendskab til målene i organisationen”, sagde han.
Skal vokse allerede næste år
På den baggrund, og med udgangspunkt i de mange positive tilbagemeldinger man fik, fra virksomheder, der ikke kunne, men gerne ville have været med, var Christian Møller-Holst heller ikke i tvivl om, at Goodwings Company Cup, som var det officielle navn på eventen, er kommet for at blive.
”Det her skal blive en årligt tilbagevendende begivenhed, og det er jeg ikke i tvivl om vil lykkes. Ud fra den feedback, vi har fået allerede, og den interesse, vi har skabt, tror jeg at vi kan få langt flere virksomheder med næste år, måske 100. Så jeg håber lidt, at vi med tiden kan blive til SDG’ernes DHL-stafet”, sagde han.
Læs også: Pharmavirksomhed rapporter direkte på SDG-targets
Stævnet i Forum blev i øvrigt vundet af Socialfoodies, der i finalen slog ’hjemmeholdet’ fra BCHG. De øvrige deltagere omfattede blandt andet Danske Bank, Verdens Bedste Nyheder, Pension Danmark, tegnestuen BIG, Advice og Cofoco.