13.11.2017 | Strategi & ledelse
”U-bæredygtige virksomheder har ingen fremtid”
Alle virksomheder skal tænke bæredygtighed for at være med på fremtidens marked, også i de brancher, hvor emnet ikke er helt så udbredt, siger Steen Hildebrandt, der taler på logistikkonference i Aalborg til december.
Kun de virksomheder, der tænker bæredygtighed ind i deres drift, vil have en fremtid på markedet, mener Steen Hildebrandt.
Fremtiden er forbeholdt intelligente virksomheder, og de er især kendetegnet ved en omfavnelse af den bæredygtige udvikling. Og de virksomheder, der ikke forholder sig aktivt til den udvikling, kommer ikke til at spille en rolle på fremtidens marked.
Læs også: Det danske Global Compact-netværk er en realitet
Sådan lyder udmeldingen fra Steen Hildebrandt, der er professor i ledelse på Aarhus Universitet og ekspert i CSR. Han er hovedtaler ved dette års udgave af Logistikkens Dag i Aalborg i starten af december, hvor han under temaet Fremtidens Virksomhed vil komme omkring bæredygtighed og vækst; to områder, der ifølge professoren ikke kan skilles ad.
”Vækst og bæredygtighed hænger sammen. Det er ikke kun moralske motiver, der skaber grundlag for at vækste ud fra bæredygtige principper. Markedsudviklingen og forbrugertendenser har jo over en årrække trukket virksomhederne i en mere og mere bæredygtig retning. Det har skabt et marked for bæredygtighed, som stadig vokser og udbredes på tværs af industrier og brancher”, siger han.
Det er der flere og flere virksomheder, der har fået øjnene op for. De hører til den gruppe, Hildebrandt kalder de ”intelligente aktører”, som ved at de er nødt til at forholde sig til eksempelvis FNs 17 mål for bæredygtig udvikling, og arbejde med dem i deres daglige drift, gerne i partnerskaber.
Mangel på forretningsforståelse ikke at tænke bæredygtighed
Der er imidlertid også en stor gruppe virksomheder i den anden grøft, og dem ser Steen Hildebrandt ikke alt for positivt på.
”Trods det udbredte kendskab til vigtigheden af den bæredygtige udvikling er der desværre stadig en hel del konservativt-indstillede virksomheder, der enten ikke finder det relevant eller profitabelt at indtænke bæredygtighed i deres forretningsmodeller. Det er efter mine begreber ikke bare et udtryk for manglende fremsynethed, men manglende forretningsforståelse – og de har helt sikkert ikke en lang fremtid foran sig”, siger han.
Logistikbranchen, som Steen Hildebrandt skal tale for i Aalborg, er en af de industrier, hvor bæredygtighed måske ikke fylder helt så meget endnu, trods flere ambitiøse planer om eksempelvis elektriske lastbiler fra de store producenter. Ikke desto mindre er valget oplagt, mener arrangøren.
Læs også: Rapport: SDG’erne kan skabe forretning for mindst 80 billioner om året
”Hele formålet med Logistikkens Dag er jo som altid at stille skarpt på relevante emner, der kan løfte de deltagende virksomheders forretning og konkurrenceevne til det næste niveau. Det handler både om at holde deltagerne på forkant med den voldsomme udvikling, vi oplever inden for teknologi og digitalisering, men det handler samtidig også om at sætte fokus på markedsudviklingen og nye tendenser – og her kommer man ikke uden om emnet bæredygtighed”, siger Jens Uggerhøj fra SmartLog, som står bag Logistikkens Dag.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.
Supply chain

Aalborg Havns guldæg er Power-to-x
Det spirende marked inden for klimavenlige brændstoffer er et betydeligt vækstpotentiale for Aalborg Havn. Men det handler også om at tiltrække andre spillere i branchen, mener udviklingschef.
Klima, miljø og energi

Novo Nordisk får ros for klimaindsats
Danmarks største medicinalselskab er langt i deres arbejde med at reducere CO2-udledninger. Det er ikke tilfældigt.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Kommunikation

Dine gamle sneakers kan redde en bid af regnskoven
Et nyt initiativ fra The Athlete’s Foot giver kunderne rabat på nye sko samtidigt med, at kampen mod rydningen af regnskoven i Ecuador får en hjælpende hånd
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.