11 butikskæder bakker op om forårskampagne

Miljømærkning Danmark har skudt gang i kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, og opbakningen er stor.

11 butikskæder bakker op om forårskampagnen for Svanemærket og EU-Blomsten..

Forårskampagnen for Svanemærket og EU-Blomsten sætter i år fokus på de valg, vi som forældre træffer for os selv og vores børn.

Kampagnen får bred opbakning fra 11 af de store detailkæder, som bl.a. sætter fokus på miljømærkede produkter i tilbudsaviser og på sociale medier.

- Vi er rigtig glade for butikskædernes massive opbakning til kampagnen – for det er først og fremmest i butikkerne, at danskerne møder miljømærkerne. Og det er ved butikshylden, at forældre hver dag træffer de mange små valg, som er vigtige for hele familiens sundhed – og vores alle sammens natur og miljø, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark og tilføjer:

- Vi ved fra vores undersøgelser, at flere og flere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer. Og vi ser, at flere og flere butikker satser målrettet på miljømærkede produkter i deres varesortiment for at imødekomme den stigende efterspørgsel.  

En af de kæder, der prioriterer Svanemærket højt, er Matas:

- Forbrugerne har stor tillid til Svanemærket, primært fordi de skrappe krav til miljø og sundhed er certificerede af en uvildig part. Vi kan tydeligt se, at vores kunder i stigende grad prioriterer bæredygtighed og Matas’ salg af svanemærkede produkter steg med 30 procent i 2017. Samtidig udgør miljø og sundhed kernen i vores eget arbejde med bæredygtighed, og det er således helt naturligt for os at udvise samfundsansvar og bakke op om kampagnen, siger Elisabeth Toftmann Klintholm, chef for Investor Relations og Corporate Affairs i Matas.

Også discountkæden Lidl satser i stigende grad på miljømærkerne:

- I Lidl har vi en målsætning om at øge omsætningen af svanemærkede produkter med 20 procent inden udgangen af 2020. Dels fordi det er i tråd med forbrugernes stigende efterspørgsel. Dels fordi vi mener, at miljøhensyn og respekt for jordens ressourcer er alfa og omega for at drive en sund forretning, der kan begå sig langt ud i fremtiden, siger Lærke Skaksen, CSR-ansvarlig fra Lidl.

Her finder du Svanemærket og EU-Blomsten

Du finder Svanemærket og EU-Blomsten på mere end 15.000 produkter og serviceydelser – bl.a. plejeprodukter, vaskepulver, madpapir, tekstiler, byggeprodukter, møbler, bilvaskehaller, hoteller og boliger.

Alene indenfor pleje- og hygiejneprodukter er der samlet set mere end 3.000 svanemærkede produkter at vælge imellem, bl.a. ansigtspleje, barberskum, bind og tamponer, hårpleje og styling, kropspleje, makeup, selvbruner, solcreme og tandpasta.

Disse kæder bakker op om kampagnen

Aldi, Dagli’Brugsen, Føtex, Lidl, Løvbjerg, Matas, Meny, Nemlig.com, Rema1000, Spar, SuperBrugsen

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

04.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

04.10.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation