4 hacks til at få mere ESG i virksomhedens indkøb
Gamle paradigmer for indkøb holder ikke er længere vand. Verden er truet af klima- og miljøforandringer, og det har store konsekvenser for forretning og indkøb.
Mange har længe anskuet det på den måde, at indførelse af en bæredygtig adfærd i indkøbspraksis ville belaste omsætning og omkostninger på negativ vis, og derfor har mange valgt stort set at fortsætte business-as-usual.
”Men det valg er simpelthen ikke længere en mulighed. Det er faktisk sådan, at det i dag vil være økonomisk uansvarligt ikke at reagere på klimatruslen”. Sådan skriver Nancy Gills i forordet til rapporten ”The Power of Procurement: Tackling the Climate Challenge” udgivet af konsulenthuset Egon Zehnder i samarbejde med First Movers Coalition og World Economic Forum.
Læs også: Staten opruster på SCM-kompetence
Krav om scope 3 rapportering, kritiske komponenter i restordre, udsving i energipriser, logistiske nedbrud forårsaget af tørke, storme eller brande – det er alt sammen klimarelaterede hændelser, som indkøbsdirektører ikke kan komme udenom at forholde sig meget aktivt til, hvis deres virksomheder skal holde gang i hjulene. De må i endnu højere grad end tidligere tænke i ’systemer’ – og et omfatter ikke kun egen forsyningskæde og alle de leverandører og geografier, det involverer, men det omfatter også den bredere værdikæde, som virksomheden er en del af.
Thomas Buch Andersson, der er stifter af startup-virksomheden Responsibly og tidligere BCG-konsulent, fremhæver endnu en faktor, som presser på for at få flere ESG-hensyn ind i indkøbsarbejdet. I et opslag på Linkedin skriver han:
”40 procent af de globale drivhusgasemissioner påvirkes ifølge CDP direkte eller indirekte af indkøb. Tænk over det. Indkøb er en så massiv kraft, at vi kan gøre en alvorlig forskel, hvis vi integrerer klima eller bæredygtighed i deres optimeringskriterier."
4 hacks til mere ESG
Opslaget fortsættes med Thomas Buch Anderssons bud på eksempler fra rapporten, som er særligt brugbare for indkøbschefer.
Du kan også opdage, at to leverandører, der på alle andre parametre fremstår jævnbyrdige, er den ene måske væsentligt mere avanceret på bæredygtighedsparameteren.
Thomas Buch Andersson
"Men hvad er nogle af de konkrete bedste praksis? Her er nogle temaer fra en fantastisk rapport fra Egon Zehnder.” skriver han. De kommer her:
- Forpligt dine leverandører: Det første tema er elementært - men meget indflydelsesrigt. Gør som Volvo Group, Schneider Electric og mange andre klimaledere og inddrag dine leverandører til at beregne emissioner og forpligte sig til at reducere dem. Vis dem, at dette betyder noget, når du vurderer og udvælger leverandører. Undervurder ikke kraften i dette signal.
- Tænk i dine leverandørers behov: Sommetider har leverandører brug for en hjælpende hånd til at klare den grønne omstilling. Hjælp dine leverandører med at finansiere det ved for eksempel at underskrive købsaftaler. Når en leverandør har forpligtet efterspørgsel i en længere periode, kan de gå til en bank og få finansiering baseret på den efterspørgsel. Det betyder, at de nu kan finansiere investeringer i aktiver på forhånd for at imødekomme efterspørgslen. Det er også meget lettere for dem at lave den interne forretningscase for at prioritere det.
- Samarbejd, samarbejd, samarbejd: Der er et fantastisk citat i rapporten fra Kazuhiro Takahashi, CPO for Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. om at skifte kultur fra en konkurrencedrevet tilgang til den nødvendige samarbejdsorienterede tilgang. Der er også et fantastisk eksempel på, at Vattenfall indgår dybt samarbejde med en leverandør om at producere fossilfrit stål. I så høj grad at de skabte et joint venture omkring det.
- Data, data, data: Du skal opgradere dine datakompetencer for at håndtere en bæredygtig indkøbsændring. Bæredygtighed er kompleks. Forsyningskæden har enorm skala. Sammenfaldet af disse skaber en enorm efterspørgsel efter data, der går langt ud over, hvad de fleste indkøbsorganisationer kan håndtere i dag. Undervurder ikke behovet for at hæve dine datakompetencer - og det potentiale generativ AI har for at håndtere det.
Kompleks eksekvering
I kommentarsporet til opslaget er der en del gode kommentarer, og én af dem er fra Joerg Hofstetter, der er Associate Professor på KEDGE Business School & President at International Forum on Sustainable Value Chains (ISVC): ”Jeg er helt enig i, at indkøb er en af de vigtigste funktioner i arbejdet med at takle miljømæssige og sociale temaer. Jeg er dog mindre sikker på, at integration af bæredygtighed i indkøb er en ’no-brainer’. Behovet for det er en no-brainer, ja. Men set fra mit perspektiv er det ikke en no-brainer at implementere det”.
Læs også: Scope 3 kræver massive adfærdsændringer på sygehuse
Det er Thomas Buch Andersson ganske enig i. Han skriver: ”Jeg er helt enig i, at behovet er en no-brainer, men at eksekveringen er en kompleks affære. I min opfattelse er første skridt at introducere temaet i indkøbskriterier og i samtaler med leverandører. Selv hvis vægten af kriteriet reelt er 0, så har det alligevel effekt, fordi du sender et signal om, at her er der noget, som leverandørerne på sigt skal forholde sig seriøst til. Du kan også opdage, at to leverandører, der på alle andre parametre fremstår jævnbyrdige, er den ene måske væsentligt mere avanceret på bæredygtighedsparameteren”.
5 benspænd og 5 løftestænger
Rapporten fremhæver fem store benspænd for indførelse af ESG i værdikæden:
- 73 procent peger på afbalancering af omkostninger, kvalitet og kvantitet med bæredygtighedsmål som en udfordring.
- 53 procent peger på begrænsninger i den teknologiske værktøjskasse til at understøtte bæredygtighedstiltag.
- 25 procent peger på mangel på konsekvent støtte fra kollegaer i ledelsen af andre funktioner.
- 20 procent peger på utilstrækkeligt mandat fra topledelsen.
- 10 procent peger på mangel på kompetent arbejdskraft.
Undersøgelsen har også fundet frem til fem løftestænger til, hvordan CPO’er kan fremme ESG-arbejdet i indkøb. De fem løftestænger både overlapper med og supplerer Thomas Buch Andersson fire hacks listet oven for.
- 60 procent peger på, at styrkelse af relationer med leverandører kan fremme det bæredygtige indkøb.
- 45 procent peger på en udvidelse af samarbejdet på tværs af afdelinger internt i virksomheden.
- 38 procent peger på integration af cirkulære økonomi-koncepter i indkøbspraksis. Det omfatter for eksempel recirkulering og upcycling.
- 28 procent peger på at prioritere bæredygtighed i de interne politikker og målstyringer.
- 20 procent peger på investeringer i avancerede indkøbsteknologier og kunstig intelligens for at generere databaserede miljøvenlige beslutninger.
Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen
Der er ingen tvivl om, at tilføjelsen af bæredygtighed på tværs af ledelsen og styringen af en virksomhed er en stor udfordring. Traditionelle forretningsmodeller og rapporteringspraksisser har en indbygget modstand mod omkostninger forbundet med transformationer, og bæredygtighed er en stor transformation. Rapporten fra Egon Zehnder citerer Björn Stenecker, der er CPO for Vattenfall, for at sige:
”Topledelsen og virksomheden generelt bliver nødt til at beslutte sig for, at dette er vejen, vi går – og at det vil kræve investeringer”.