5 hurtige til den nye direktør i Green Network
Tydeligere sammenhæng mellem CSR og forretningsstrategien løser mange af udfordringerne inden for CSR. Det mener Kenneth Hald Jensen, der er ny direktør i Green Network.
Hvad er din vigtigste arbejdsopgave som administrerende direktør i Green Network?
Min opgave er, at sikre at vores medlemmer har adgang til kompetencer og viden inden for CSR, som vil øge deres konkurrenceevne og dermed muligheder for at skabe værdi og job for de lokalsamfund, de er en del af.
Vores medlemmer oplever i stigende grad, at CSR-områder påvirker deres forretningsmål. Det kan for eksempel være, at der opstår muligheder for at reducere omkostninger, at nuværende kunder fastholdes ved at efterleve deres kontraktuelle CSR-krav eller via overholdelse af de CSR-områder, der er lovmæssige krav omkring.
Hvordan rådgiver I virksomheder i Green Network?
Vi arbejder med at guide og manøvrere vores medlemmer igennem den kompleksitet og usikkerhed, der opstår, når en virksomhed skal håndtere udfordringer inden for CSR-områderne samtidig med, at vi vurderer, om de har opnået den tilsigtede effekt i henhold til deres forretningsmål.
Læs også: 5 hurtige til DI´s direktør Thomas Bustrup om social business
<p>"CSR er i høj grad en forretningsdisciplin som alle andre, med investeringer, løbende omkostninger og naturligvis også et krav om resultater"</p>
Kenneth Hald Jensen, direktør i Green Network
De seneste 19 år har Green Network hjulpet vores medlemsvirksomheder med at dokumentere deres indsats inden for miljø, social ansvarlighed og arbejdsmiljø samt rådgivet om løbende forbedringer, så de har kunnet være frontløbere inden for deres felt. Vi har en indgående praktisk erfaring med CSR samt en klar struktur for implementering og dokumentation af opnåede resultater, og det kan medlemsvirksomhederne drage nytte af.
Hvad kan du bidrage med til Green Network fra dine tidligere job?
Green Network har gennem mange år oparbejdet en stor viden om implementering og dokumentation af CSR-områder som eksempelvis sundhed, klima, miljø m.m. Min praktiske erfaring med eksempelvis antikorruption, bestikkelse samt menneskerettigheder medfører, at Green Networks medlemmer får adgang til en faglig værktøjskasse, der dækker hele CSR-området, og som på en omkostningseffektiv måde gør dem i stand til at få værdi ud af arbejdet med CSR.
Hvad er den største udfordring inden for CSR-feltet lige nu?
Det er at skabe tydeligere sammenhæng mellem CSR og forretningsstrategien. CSR er i høj grad en forretningsdisciplin som alle andre med investeringer, løbende omkostninger og naturligvis også et krav om resultater. Ved at anerkende dette og arbejde med CSR i henhold til forretningsmæssige mål kan virksomheder og CSR-professionen overkomme mange af de udfordringer, de møder i arbejdet med CSR.
Læs også: Grønt netværk satser på lean-metode
Hvad er det bedste råd, du kan give en virksomhed, der gerne vil styrke sin csr-profil?
Som nævnt ligger der en stor udfordring i at skabe sammenhæng mellem CSR og virksomhedens forretningsstrategi. Mit råd til CSR-ansvarlige eller CSR-arbejdsgrupper er at præsentere deres arbejde ved at sige:
Vi koster XX kroner i drift om året, og vi har allerede nu realiseret besparelser som følge af et mindre forbrug af råvarer og resurser (energi mv.). Det bidrager til at opnå vores mål om at reducere omkostningerne med XX procent. Derudover har vi kunnet imødekomme stigende kundekrav om dokumentation i forbindelse med arbejdsforholdene hos vores leverandører, og vi har ikke tabt en eneste kunde på baggrund af det. Det sikrer, at vi kan fastholde og øge kundetilfredsheden, hvilket bidrager til målet om at øge omsætningen med XX procent. Vi holder derudover blikket stift rettet mod andre CSR-områder, der kan give værdi, og vi vender tilbage med nogle konkrete projekter samt investeringer.
Hvis man skal skabe mere sammenhæng mellem CSR og forretningsstrategien, kræver det at ovenstående scenarie udspiller sig i flere virksomheder.