5 hurtige til den nye forretningsudvikler for Fairtrade Mærket
Discount eller kvalitet? Csr.dk har stillet 5 hurtige spørgsmål om tendenser og udfordringer inden for etisk handel til Fairtrade Mærkets nye forretningsudvikler, Henrik Arnaa.
Hvorfor opruster Fairtrade-mærket og ansætter forretningsudvikler?
Forretningsudvikling er som sådan ikke et nyt funktionsområde hos Fairtrade Mærket, men en ny progressiv udviklingsstrategi åbner op for et mere kommercielt fokus på at fremme salget af Fairtrade-mærkede produkter i Danmark.
Jeg kommer med en bred brancheerfaring fra FMCG-markedet både inden for detail og Food Service og håber og er overbevist om, at vi kan styrke sortimentet og skubbe Fairtrade endnu mere frem på supermarkedernes hylder.
Har der været nedgang i salget siden, der ansættes ny forretningsudvikler?
Nej - salget i 2013 er i vækst, og det er den fremgang vi skal bygge videre på. Antallet af nye Fairtrade-mærkede produkter på markedet er øget i løbet af året, Fairtrade-mærkede bananer er igen et stort profilprodukt hos Coop, og vi oplever stigende salgstal blandt andet inden for kategorierne kaffe, sukker, vin og is.
Læs også: Danske forbrugere foretrækker virksomheder med miljømærke
<p>Krisen omkring os har da haft sin indflydelse på danskernes butiksvalg, hvor prisen har været meget styrende.</p>
Henrik Arnaa, forretningsudvikler hos Fairtrade Mærket
Det er dog ikke kun i detailhandelen, at det går godt. Også inden for Out of Home og Convenience ser vi en øget fokus og et større forbrug. Eksempelvis har både Statoil og Q8 nu åbnet op for salg af bæredygtig Fairtrade kaffe. Så vi ser lyst på fremtiden.
Hvad er Fairtrade mærkets udfordringer lige nu?
Vi skal gribe vækstmulighederne for Fairtrade-mærkede produkter på det danske marked, hvor den strategiske målsætning er en femdobling af salget inden 2020. Gennem en stærk kommunikation, opdyrkning af nye produkter og samarbejdspartnere samt tættere sparring med nuværende leverandører vil vi forstærke Fairtrade-brandet i offentligheden og øge forbruget hos danskerne og dermed også skabe større opmærksomhed om Fairtrade Mærkets arbejde med at forbedre produktions- og levevilkår for producenter i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.
<p>Vi ( ) går nu ind i en tættere dialog med detailhandelen herhjemme om, at de inden for udvalgte kategorier kan træffe et etisk valg på vegne af forbrugerne.</p>
Henrik Arnaa, forretningsudvikler hos Fairtrade Mærket
Hvilke tendenser ser du inden for branchen netop nu?
Det generelle billede inden for dagligvaremarkedet er jo og har været, at discount vokser. Krisen omkring os har da haft sin indflydelse på danskernes butiksvalg, hvor prisen har været meget styrende. Men vi ser også et stigende behov for at skærpe profilen hos butikskæderne. Kvalitet er i fokus og økologi har vundet indpas hos mange af kæderne, og med en forhåbentlig økonomisk opdrift vil forbrugerholdninger få større indflydelse på indkøbet og her vil vi kæmpe for, at Fairtrade og etisk handel får et markant løft.
Læs også: Ny tænketank vil have hjælp til at finde den grønne forbrugers DNA
Vi har ladet os inspirere af det engelske marked og går nu ind i en tættere dialog med detailhandelen herhjemme om, at de inden for udvalgte kategorier kan træffe et etisk valg på vegne af forbrugerne. Det kunne for eksempel udmønte sig ved kun at tilbyde Fairtrade-mærkede bananer eller som vi så det hos Kvickly, der for nylig helt har fravalgt buræg. Det er noget, der for alvor gør en forskel.
Hvad er det første du skal opnå som forretningsudvikler?
Det gælder her og nu om at udbygge relationerne i markedet, så vi i samarbejde med vores leverandører kan finde nye salgsmuligheder på eksisterende produkter. Dette skal gå hånd i hånd med at starte sourcing af helt nye Fairtrade-mærkede produkter, som forhåbentlig kan finde vej til forbrugerne både brandede produkter og private label.