26.09.2019  |  Klima, miljø og energi

5 tips til at gøre din virksomhed mere grøn

Indhold fra partner Hvad er dette?

Her giver vi vores fem bud på hvordan I også kan omstille Jeres virksomhed til at blive mere grøn.

Virksomheder med klare CSR mål er ofte på rette vej med gode initiativer, der skal understøtte en cirkulær økonomi, og som opererer ifølge de tre R'er: reduce, recycle og reuse. For at opnå CSR målene skal det være oprigtigt indlejret i din kultur 100%. Hvis det udelukkende ses som en nødvendig del af ”god” PR, er det nytteløst. Du og dine medarbejdere er nødt til at tro på det, og arbejde for det, for at indsatsen leder til succes. Det skal leves. Det skal gennemsyre virksomheden. Og være en naturlig del af arbejdet. For at sikre, at initiativer følges til dørs, er det en god idé at udpege et team til at holde øje med og drive din bæredygtighedsindsats.

Fordele

For dem, der ikke ser forretningsmæssige gevinster ved at gå forrest i kampen for miljøet, fordi det ikke kan betale sig, må tro om igen. At adoptere en grøn tilgang til ens forretning, kan også give god mening set med økonomichefens øjne. Ja, din CSR indsats og kommunikationen om dine CSR initiativer kan føre til god PR (hvis du altså gør det med de rette intentioner, ellers vil det kun gøre situationen værre for dig selv) - men tænk på din indsats som værende den rigtige ting at gøre, for miljøet og planetens fremtid – det er på høje tid at alle, også virksomheder, tager ansvar. I sidste ende ønsker kunder også at gør forretninger med virksomheder, som har en god tilgang til miljøet. Og til økonomichefen: nogle af de CSR foranstaltninger, der vedtages, kan betyde alt fra skattelettelser til ingen momsafgifter, afhængigt af hvor du er i verden. Så giv det lige en chance. Fremtidens generationer vil være taknemmelige.

Men sørg nu for, at du er troværdig, hvis I beslutter Jer for at kommunikere om Jeres CSR-indsats. På det seneste har der været mange historier om virksomheder, der forsøger at vise verden, hvor miljøvenlige de er, ved at give deres brand en ”miljøvenlig”-makeover. Selv hvis afbildningen ikke altid er 100% sand, er intentionerne i det mindste på det rigtige sted, men Jorden har behov for aktører, der rent faktisk gør noget, og ikke bare snakker om at gøre noget.

At gøre sin virksomhed mere grønt er simpelthen den rigtige ting at gøre, hvilket burde være tilstrækkelig grund i sig selv til at indføre miljøvenlig initiativer og praksis i enhver virksomhed. Med det i tankerne, giver vi her vores fem bud på hvordan I også kan omstille Jeres virksomhed til at blive mere grøn.

  1. Skyen
    Formindsk din virksomheds afhængighed af papir. Papir er nemlig ansvarlig for 14% af alt globalt træfældning. Hvis I ikke kan undgå at bruge papir 100% af tiden, så sørg for at I køber genbrugspapir og at I også genanvender det papir der bruges bagefter.

    Et andet problem med papir er den mængde opbevaring, som dine dokumenter kræver. At skifte til en cloud-opbevaringsløsning vil kunne løse dette problem. Det vil ikke kun blive reducere spildet af at købe og bruge papir, med det kommer også et højere niveau af effektivitet, der følger med digitale løsninger.

    Tag det til næste niveau og gå efter en cloud-løsning fra et firma, som du ved, kører på bæredygtig energi og som har forpligtet sig til en renere fremtid. Datacentre kan også være en stor miljømæssig byrde på klodens ressourcer, en - indtil for nylig - skjult del af miljøligningen.
     
  2. Opmuntr medarbejderne til at efterlade bilen derhjemme
    Overvej at tilbyde incitamenter til medarbejderne, der kan være med til at reducere jeres samlede CO2-udledning, f.eks. med hjemmearbejdsdage (ekstra bonus: dine medarbejdere vil sætte stor pris på fleksibiliteten). I kan også tilbyde godtgørelse for at tage offentlig transport eller cyklen. At cykle og at gå, er ekstra godt at opfordre til, pga. de åbenlyse sundhedsmæssige årsager. At dele biler er en anden måde, hvorpå medarbejdere kan reducere deres kulstofaftryk.

    Tweet om det – kommuniker om Jeres initiativer på sociale medier. Lad Jeres kunder og potentiale kunder vide, at I tager miljøet alvorligt og udfordrer dem til at gøre det samme. Også her er det nødvendigt at være oprigtig, ellers er det helt ligegyldigt, og det kan endda være skadende for virksomhedens omdømme i sidste ende. Meningen er at sprede budskabet om, hvad individer og virksomheder kan gøre for miljøet og planeten. Det skal ikke bruges til at promovere virksomheden. Men ved at gøre det første, gør du automatisk det andet uden overhovedet at prøve.
     
  3. Genanvend, eller endnu bedre, genbrug
    Hvis du ikke allerede printer dobbeltsidet, så har du her rene sider på modsatte side af papiret, som burde anvendes – hvis du absolut skal printe noget ud. Hvis noget kan bruges mere end én gang, så gør det. Det skal altid være målet.

    For eksempel, lad være med blot at smide gamle kontormøbler eller udstyr væk, som du ikke længere ønsker. Doner det til en velgørenhedsorganisation eller aflever det til en organisation, der er specialiseret i genanvendelse af den pågældende type materiale til genbrug.

    Hvis det ikke er muligt at donere det væk af den ene eller anden årsag, så har du stadigvæk et par muligheder. Nogle producenter, såsom Apple, har et mail-back-program, hvor de tager brugte varer retur til genbrug og genanveldelse. Du kan ringe til en elektronikgenanvendelses virksomhed, som kan skilde dit udstyr ad med henblik på genbrug eller genanvendelse. Nogle af disse steder opkræver et mindre gebyr, men det er en lille pris for jordens og de kommende generationers fremtid. Ligeledes opkræver nogle producenter et gebyr for at tage gammelt udstyr tilbage. I en ideel verden, vil disse gebyrer ophøre med at eksistere. Producenterne skal også stilles til ansvar.
     
  4. Deltag i eksterne møder online
    Overvej rejseomkostningerne der følger med møder. Hvorfor spytte endnu mere kuldioxid ud i luften end vi allerede gør, ved at køre eller flyve til alle disse møder? Brug Skype, Microsoft Teams, Google Hangouts eller enhver anden lignende digital løsning. Dette er også en uvurderlig tidsbesparelse, der gør at du har mere tid til at lave dit reelle arbejde i stedet for at bruge tiden på benzin-brændene transport til og fra mødet.

    Hvis du skal deltage i et møde, så prøv at tage toget i stedet for flyet, når det er muligt, eller brug offentlig transport i stedet for bilen.
     
  5. Overvej hvordan det kan påvirke miljøet inden du køber noget
    Med kontorartikler, apparater, maskiner og udstyr er nogle mindre skadelige for miljøet end andre.

    Gå altid efter den miljøvenlige mulighed. Køb f.eks. ikke bare kuglepenne. En hurtig Google søgning kommer frem med bionedbrydelige kuglepenne lavet af genanvendte materialer. Brug smarte og solcelledrevet USB-opladere, som også kan hjælpe med at reducere dine energiregninger. Skift over til grønne rengøringsprodukter. Alternativerne udløser skadelige kemikalier som f.eks formaldehyd i luften og naturen.

    Hvad angår tunge ting, såsom udstyr, skal du altid se efter om der er nogle energibesparende funktioner. Du bør også se nærmere på producentens egen forpligtelse til bæredygtighed. Har de en ordning for nul-CO2-udledning? Nogle virksomheder har. De rigtigt virksomheder tilbyder et stort udvalg af produkter der er designet med henblik på at kunne genanvendes og genbruges.

Udover disse 5 tips, er det generelt en god idé at uddanne ens medarbejdere og kontinuerligt opdatere dem om CSR og bæredygtighed. Medarbejderne er nøglen til succes, i alle henseender. Find ud af, hvad den lokale genanvendelsespraksis er. Hvordan skal medarbejderne sortere deres afflad i skraldespandene på kontoret? Sørg for, at instrukserne er helt tydelige og en del af deres træning, når de starter i firmaet. Desuden ville de være en god idé at udpege en genanvendelsesekspert på kontoret, som personalet kan henvende sig til, hvis de har spørgsmål eller forslag til forbedringer.

(Vi anbefaler også at give dine medarbejdere (og nyansatte) en genanvendelig vandflaske - med firmaets logo selvfølgelig - som en (velkomst)gave. Bandlys plastik flaskerne på kontoret en gang for alle!)

De 5 bud kan bruges som starten på retningslinjer for god CSR praksis, men der findes helt sikkert en masse andre initiativer derude, som også burde være på denne liste (gode idéer er altid velkomne her). Hvis virksomheder og mennesker følger denne type af initativer, så er det dem du burde ønske at gøre forretninger med. Og hvis din egen virksomhed går grøn, er det mere sandsynligt at andre virksomheder også gerne vil samarbejde med dig. Kun sammen vil det lykkes os at rede miljøet.

Mere fra AMCS

AMCS

www.amcsgroup.dk

AMCS er den førende leverandør af integreret software og køretøjsteknologi til affalds-, genbrugs- og ressourcebranchen med mere end 40 års erfaring. Vi hjælper mere end 2450 kunder med at reducere deres driftsomkostninger, øge udnyttelsen af deres ressourcer, optimere deres bundlinje og forbedre kundeservicen.Vores ERP-software og SaaS-løsninger leverer digital innovation til den fremvo…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere