30.07.2019 | Kommunikation
CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Ansvarlighed har aldrig stået højere på dagsordenen, end det gør nu. Det gælder også i ALDI, og vi har i 2018 arbejdet på mange fronter for at sikre, at vi hele tiden udvikler os og forsat hæver ansvarlighedsniveauet blandt varerne i vores sortiment. Vi har derfor revideret hele vores sortiment, og har nu endnu flere certificerede, ansvarlige varer på hylderne end tidligere.
Det er ikke kun blandt varerne i butikken, at det øgede fokus på ansvarlighed ses. 2018 har været et år med mange aktiviteter:
- Vi har fået en ny strategi for vores ansvarlighedsarbejde, der sætter retningen de næste 5 år.
- Vi har øget antallet af økologiske varer, så vi hver dag nu har over 200 varer i sortimentet.
- Vi har startet samarbejde med Red Barnet, hvor vi i december samlede ind for at hjælpe med at give en god jul til nogle af de dårligst stillede eller udsatte børn i Danmark.
- Vi har indfriet to af vores 100 % målsætninger:
- 100 % certificeret kakao
- 100 % fri for buræg, både som skalæg og som ingredienser i vores egne varer.
Vi har også arbejdet med at nedbringe vores energiforbrug og som led i denne proces, har vi udskiftet belysningen til LED i butikker og på lagre. Dette er blot få eksempler i en række af indsatser, der er nødvendige for at leve op til den ambitiøse klimastrategi, om at reducere vores samlede drivhusgasemissioner med 40 % i 2021, som vi fremlagde i 2018.
Men rejsen stopper ikke her. Vi har mange aktiviteter i kalenderen for det kommende år, hvor fokus på bæredygtighed bliver en endnu vigtigere brik i vores mission: Hver dag endnu bedre.
Læs mere om ALDI’s arbejde med ansvarlighed på www.aldi.dk/ansvarlighed og find ALDI’s internationale Communication on Progress på www.cr-aldinord.com
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Samfund

ALDI indfører ny rygepolitik
ALDI tager helt nye skridt i bekæmpelsen af tobaksvarer til især unge og præsenterer nu en ny samlet tobakspolitik. Inden årets udgang er alle tobaksvarer skjult i alle ALDIs butikker landet over. Men indsatsen omfatter også medarbejderne.
Indhold fra partner
Samfund

Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ALDI Bæredygtighedsrapport 2017
Rapporten gør status på målsætninger og følger op på vores initiativer indtil nu. Det er den anden rapport i rækken, hvor man også kan læse om nogle af vores fremadrettede målsætninger og om de øvrige projekter, som vi er engageret i.
Indhold fra partner
Samfund

Kræftens Bekæmpelse tildeler dagligvarekæderne hæderspris for tobaksindsats
Ude af øje – ude af sind. Flere kæder har gemt tobakken væk, og det har allerede givet pote. Alene hos ALDI er tobakssalget faldet med 20 procent siden december. Nu anerkendes initiativet med Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.
Indhold fra partner
Samfund

Offentlige leverandørlister er en del af en større indsats
Ved at lægge vores leverandørliste frem for offentligheden viser ALDI, at der er styr på, hvor tekstiler og sko bliver produceret, og at vi ikke er bange for at stå frem med det.
Indhold fra partner