30.07.2019 | Kommunikation
CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Ansvarlighed har aldrig stået højere på dagsordenen, end det gør nu. Det gælder også i ALDI, og vi har i 2018 arbejdet på mange fronter for at sikre, at vi hele tiden udvikler os og forsat hæver ansvarlighedsniveauet blandt varerne i vores sortiment. Vi har derfor revideret hele vores sortiment, og har nu endnu flere certificerede, ansvarlige varer på hylderne end tidligere.
Det er ikke kun blandt varerne i butikken, at det øgede fokus på ansvarlighed ses. 2018 har været et år med mange aktiviteter:
- Vi har fået en ny strategi for vores ansvarlighedsarbejde, der sætter retningen de næste 5 år.
- Vi har øget antallet af økologiske varer, så vi hver dag nu har over 200 varer i sortimentet.
- Vi har startet samarbejde med Red Barnet, hvor vi i december samlede ind for at hjælpe med at give en god jul til nogle af de dårligst stillede eller udsatte børn i Danmark.
- Vi har indfriet to af vores 100 % målsætninger:
- 100 % certificeret kakao
- 100 % fri for buræg, både som skalæg og som ingredienser i vores egne varer.
Vi har også arbejdet med at nedbringe vores energiforbrug og som led i denne proces, har vi udskiftet belysningen til LED i butikker og på lagre. Dette er blot få eksempler i en række af indsatser, der er nødvendige for at leve op til den ambitiøse klimastrategi, om at reducere vores samlede drivhusgasemissioner med 40 % i 2021, som vi fremlagde i 2018.
Men rejsen stopper ikke her. Vi har mange aktiviteter i kalenderen for det kommende år, hvor fokus på bæredygtighed bliver en endnu vigtigere brik i vores mission: Hver dag endnu bedre.
Læs mere om ALDI’s arbejde med ansvarlighed på www.aldi.dk/ansvarlighed og find ALDI’s internationale Communication on Progress på www.cr-aldinord.com
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Supply chain

Hvem producerer ALDI’s tekstiler og sko? Liste over leverandører skal sikre gennemsigtighed til kunderne
Gennemsigtighed i leverandørkæden har længe spillet en vigtig rolle i ALDI’s arbejde med at sikre socialt ansvarlige vilkår og høje miljøstandarder. Siden marts 2017 har ALDI Nord udarbejdet oversigter over produktionssteder for sko og tekstiler, som skal sikre et overblik over sortimentet af tekstiler og sko i ALDI’s mange butikker. Listen for 2020 er nu klar og skal sikre større gennemsigtighed for kunderne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI vinker farvel til plastposen
Udfasningen af plastposen er én del af mange tiltag for at begrænse mængden af plast i vores hverdag, i verdenshavene og i naturen.
Indhold fra partner
Samfund

Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Indhold fra partner