29.08.2021 | Strategi & ledelse
ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
De seneste år er dyrevelfærd i stigende grad kommet på agendaen hos flere europæiske dagligvarekæder. I ALDI har man bl.a. for længst udfaset turbokyllinger, buræg og varer som indeholder ingredienser fra burhøns.
Men nu er der for alvor godt nyt for landbrugsdyr i bur. Den 30. juni 2021 valgte EU-Kommissionen nemlig at godkende et borgerforslag, som skal sikre, at ingen landbrugsdyr skal være i bur i fremtiden. Fra ALDI’s side bifalder man, at EU-Kommissionen nu tager ansvar for dyrevelfærden – også selvom loven først træder i kraft i 2027.
"Det er utrolig positivt at EU nu laver en lov som skal løfte dyrevelfærden i hele Europa. Det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning”, siger Katrine Milman der er CSR chef hos ALDI.
Støtte fra både EU-borgere og førende europæiske fødevarevirksomheder
1,4 millioner europæere har skrevet under på borgerforslaget ’End the Cage Age’, og sammen med 9 andre førende europæiske fødevarevirksomheder sendte ALDI i foråret 2021 et brev til EU-Kommissionen med støtte til borgerforslaget.
”Vi støtter forslaget fordi vi, som en af de store europæiske fødevarevirksomheder, har en forpligtigelse til at påvirke lovgivningen i den rigtige retning. Vi har en forpligtigelse til hele tiden at arbejde for bedre dyrevelfærd”, siger Katrine Milman, CSR Chef hos ALDI.
Netop dét, at de førende fødevarekoncerner åbent bakker op om forbrugernes efterspørgsel på bedre dyrevelfærd i landbruget, har lagt ekstra pres på politikerne.
Strategi & ledelse

CSR-rapport: ALDIs fokus på bæredygtighed har aldrig været større
Ansvarlighed spiller en stor rolle i ALDI Danmark, hvilket virksomhedens ansvarlighedsrapport for 2021 er et bevis for. 2021 har nemlig været et begivenhedsrigt år, hvor ALDI Danmark har haft større fokus på grøn omstilling end nogensinde før.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner