25.03.2021 | Klima, miljø og energi
World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Indhold fra partner Hvad er dette?
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
SPRING er navnet på de nye standarder, som fra juli 2022 vil blive implementeret hos en lang række af ALDI’s frugt og grønt-producenter. SPRING står for Sustainable Program for Irrigation and Groundwater use.
Højere krav til leverandørkæden
De nye standarder vil gælde for alle leverandører af de 15 mest solgte frugt og grønt-varer fra regioner, hvor vand er en knap ressource. Det inkluderer bl.a. avocadoer fra Peru (regionerne La Libertad, Ica eller Piura), tomater fra Andalusien, bananer, grapefrugter og appelsiner.
”Adgang til vand er en menneskeret, men desværre også en begrænset ressource flere steder i verden. Derfor er en effektiv og intelligent brug af vand en prioritet i alle ALDI’s værdikæder. Vi er en ansvarlig virksomhed, og derfor vil vi gerne forpligte os til at stille krav, der rækker ud over de nuværende standarder, som vi ikke mener er ambitiøse nok på vandområdet. Med et initiativ som SPRING kan vi i ALDI være med til at fortælle vores kunder, at de varer, de køber hos os, er dyrket ansvarligt”,forklarer Katrine Milman, CSR-chef i ALDI Danmark.
Tid til omstilling
Når de nye standarder først vil træde i kraft fra juli 2022, er det for at sikre, at leverandørerne har den fornødne tid og støtte til at omstille sig til de nye krav. Blandt de nye initiativer vil der bl.a. være overvågning af vandforbrug, optimering af vandingsplaner og en løbende effektivisering af vandforbruget.
ALDI har siden 2019 været en del af Alliance for Water Stewardship (AWS), hvilket er verdens største netværk for bæredygtig brug af vand. Med implementeringen af de nye standarder i SPRING tager ALDI et vigtigt skridt på vejen mod at blive en ansvarlig virksomhed, når det gælder verdens samlede forbrug af vand.
Strategi & ledelse

CSR-rapport: ALDIs fokus på bæredygtighed har aldrig været større
Ansvarlighed spiller en stor rolle i ALDI Danmark, hvilket virksomhedens ansvarlighedsrapport for 2021 er et bevis for. 2021 har nemlig været et begivenhedsrigt år, hvor ALDI Danmark har haft større fokus på grøn omstilling end nogensinde før.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner