14.03.2022 | Klima, miljø og energi
ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
Indhold fra partner Hvad er dette?
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
PRESSEFOTO: Butikschef i ALDI Brøndby Øster, Nabiullah Mir Nabilog og CSR-chef i ALDI, Katrine Milman med Too Good To Goo-lykkeposer
Dagligvarekæden Aldi har forpligtet sig til at minimere sit madspild med 50 % fra 2020 til 2030, og samarbejdet med madspildsaktøren Too Good To Go er ét led i planen, der skal hjælpe Aldi med at nå sit mål.
Gennem Too Good To Gos madspilds-app, kan Aldis kunder fra tirsdag den 15. februar 2022 købe lykkeposer med velsmagende bake-off til stærkt nedsatte priser, der ikke er blevet solgt i butikken i løbet ad dagen. Aldi har med stor succes solgt lykkeposer gennem Too Good To Go med overskudsfrugt og -grønt i alle Aldis 190 butikker siden sommeren 2020. Alene i 2021 solgte Aldi 90.000 lykkeposer med frugt og grønt, som kan omregnes til en besparelse på 225 tons CO2e. Det svarer fx til 44 jordomrejser med fly, 14 års varmt bad eller 39.824.778 smartphone-opladninger.
Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark, glæder sig over at tage skridtet videre med Too Good To Go.
”I Aldi har vi forpligtet os omfattende på både vores klima- og miljøansvar. Siden 2020 har vi reddet mange tusind kilo frugt og grønt gennem vores partnerskab med Too Good To Go. Nu løfter vi samarbejdet til et nyt niveau ved også at inkludere Aldis bakeoff. Sammen med Too Good To Go redder vi ikke alene madvarer fra at gå til spilde, vi giver også vores kunder mulighed for at komme hjem med mere til super favorable priser.”
Kæmper for en verden med mindre madspild
Heidi Boye, landechef for Too Good To Go, kæmper hver dag for en verden med mindre madspild og ser frem til næste kapitel i samarbejdet med Aldi.
“Samarbejdet med Aldi har været en succes fra dag et, og derfor er vi stolte af, at vi nu kan udvide med endnu en varekategori. I Danmark smider vi hvert år mere end en tredjedel af vores mad ud til stor skade for miljøet. Derfor gør vores brugere og partnere en mærkbar forskel, når de sikrer, at madvarer bliver spist frem for at ende i en skraldecontainer.”
Aldi og Too Good To Go har siden starten af samarbejdet solgt 142.544 lykkeposer med frugt og grønt og har store forventninger til salget af lykkeposer fremover med både bake-off og frugt og grønt.
Fakta om Too Good To Go-lykkeposer i Aldi
- Bake-off-lykkepose: En lykkepose med bake-off i Aldi koster 19 kr. og indeholder bake-off til en værdi af mindst 60 kr. Poserne indeholder produkter, der ikke er blevet solgt i butikken i løbet ad dagen, og udvalget kan variere fra dag til dag.
- Frugt- og grønt lykkepose: En lykkepose med frugt og grønt i Aldi koster 29 kr. og indeholder frugt og grønt til en værdi af mindst 90 kr. Poserne indeholder varer, der typisk har fået lette knubs, eller hvor emballagen er blevet beskadiget.
- Lykkeposerne købes direkte gennem Too Good To Gos madspilds-app og afhentes i Aldi-butikken i tidsrummet angivet i appen.
Strategi & ledelse

CSR-rapport: ALDIs fokus på bæredygtighed har aldrig været større
Ansvarlighed spiller en stor rolle i ALDI Danmark, hvilket virksomhedens ansvarlighedsrapport for 2021 er et bevis for. 2021 har nemlig været et begivenhedsrigt år, hvor ALDI Danmark har haft større fokus på grøn omstilling end nogensinde før.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner