Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
På bare fire måneder måneder "reddede" ALDI og kunderne 118 tons mad
Dagligvarekæden Aldi kom styrket ud af 2020 med et nettoresultat, som var 170 mio. kr. bedre end 2019. Det sker samtidig med, at kæden investerer i at reducere sit aftryk på klima og miljø med fokus på madspild, solenergi og en ny, ambitiøs emballagestrategi. Det kan man læse i ALDI Danmarks seneste ansvarlighedsrapport.
Finn Tang, administrerende direktør for Aldi Danmark, fremhæver salget af mere end 47.000 såkaldte lykkeposer med frugt og grønt, som tidligere ville være blevet smidt ud.
”Jeg er stolt af vores indsats på madspilds-området. I 2020 donerede 60% af vores butikker overskudsmad til lokale foreninger, og alle butikker sælger lykkeposer med frugt og grønt til stærkt nedsatte priser gennem madspilds-appen ’Too Good To Go’. På bare fire måneder i slutningen af 2020 har vi og kunderne reddet 118 ton mad. Vi undgår et stort ressourcespild, og vores kunder sparer penge og får økonomisk råderum til andre vigtige ting i hverdagen".
Frugt og grønt i løssalg er endnu en vigtige nøgle, som Aldi bruger til at reducere madspild. Efter blot en måned, hvor fire slags frugt og grønt kunne købes i løssalg, var spildet mindsket med 45% og resultatet er fastholdt. Det er målet, at 40% af al frugt og grønt i Aldi skal tilbydes uden emballage. Ambitiøs emballagestrategi skrues op – virgint og genanvendt plast i fokus Emballage er endnu et område, hvor Aldi både nationalt og internationalt har sat ambitiøse miljømål.
”Vi har forpligtet os til at sikre, at alle vores emballager bliver 100% genanvendelige inden udgangen af 2024. Det kræver minutiøs viden om hver enkelt emballage, antal dele, muligheden for adskillelse af materialer mv. Og vi har også sat som mål at reducere samtlige emballager med 15%,” fortæller Katrine Milman, Ansvarlighedschef i Aldi.
Aldi, der er blandt verdens største dagligvarekæder, har netop øget kædens ambitionsniveau for emballage yderligere og tilføjet to nye mål - for mængde genanvendt plast og for brug af virgint[1] plastik i kædens egne brands. Egne brands er en vigtig del af Aldi’s DNA og står for en markant overvægt af sortimentet hos Aldi Danmark.
”Fordi Aldi er blandt verdens største dagligvarekæder, batter det noget både i omfanget af emballage, der forbruges, og i forhold til emballageproducenterne, når vi implementerer vores nye emballagestrategi", fortæller Katrine Milman og fortsætter: ”Inden udgangen af 2025 vil vi reducere brugen af virgint plastik med 20%. Og vi vil sikre mindst 30% genanvendt plast i samtlige emballager. Det kræver en minutiøs kortlægning af emballager og tæt samarbejde mellem os og vores leverandører".
På nuværende tidspunkt har Aldi 28 varer med emballage i 100% genanvendt plastik. Heriblandt Aldis egen serie til personlig pleje, Ideel. Det samme gælder flere emballager i rengøringsserien Una. Oplagte områder for emballageoptimering er kødbakker, juice, saft og andre plastikflasker.
”Vores målsætninger er baseret på en minutiøs kortlægning af samtlige Aldiemballager samt dataudveksning og dialog med vores leverandører. Vi har kortlagt ca. 1800 emballager, hvad de vejer, hvilke bestanddele de har og deres materialesammensætning. Nu udarbejder vi emballagekataloger for hver varekategori med anbefalinger for den bedste tilgængelige emballage. Det arbejde foregår nationalt, fordi genanvendelsesmulighederne er forskellige fra land til land", slutter Katrine Milman.
Emballagedatabasen og katalogerne vil blive opdateret årligt. Aldi’s bæredygtighedsrapport 2020 findes her: https://www.aldi.dk/omaldi/csr/baeredygtighedsrapport.html