03.08.2021 | Strategi & ledelse
Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Indhold fra partner Hvad er dette?
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
På bare fire måneder måneder "reddede" ALDI og kunderne 118 tons mad
Dagligvarekæden Aldi kom styrket ud af 2020 med et nettoresultat, som var 170 mio. kr. bedre end 2019. Det sker samtidig med, at kæden investerer i at reducere sit aftryk på klima og miljø med fokus på madspild, solenergi og en ny, ambitiøs emballagestrategi. Det kan man læse i ALDI Danmarks seneste ansvarlighedsrapport.
Finn Tang, administrerende direktør for Aldi Danmark, fremhæver salget af mere end 47.000 såkaldte lykkeposer med frugt og grønt, som tidligere ville være blevet smidt ud.
”Jeg er stolt af vores indsats på madspilds-området. I 2020 donerede 60% af vores butikker overskudsmad til lokale foreninger, og alle butikker sælger lykkeposer med frugt og grønt til stærkt nedsatte priser gennem madspilds-appen ’Too Good To Go’. På bare fire måneder i slutningen af 2020 har vi og kunderne reddet 118 ton mad. Vi undgår et stort ressourcespild, og vores kunder sparer penge og får økonomisk råderum til andre vigtige ting i hverdagen".
Frugt og grønt i løssalg er endnu en vigtige nøgle, som Aldi bruger til at reducere madspild. Efter blot en måned, hvor fire slags frugt og grønt kunne købes i løssalg, var spildet mindsket med 45% og resultatet er fastholdt. Det er målet, at 40% af al frugt og grønt i Aldi skal tilbydes uden emballage. Ambitiøs emballagestrategi skrues op – virgint og genanvendt plast i fokus Emballage er endnu et område, hvor Aldi både nationalt og internationalt har sat ambitiøse miljømål.
”Vi har forpligtet os til at sikre, at alle vores emballager bliver 100% genanvendelige inden udgangen af 2024. Det kræver minutiøs viden om hver enkelt emballage, antal dele, muligheden for adskillelse af materialer mv. Og vi har også sat som mål at reducere samtlige emballager med 15%,” fortæller Katrine Milman, Ansvarlighedschef i Aldi.
Fra Højre: Heide Boye, Landechef TGTG, Tais Larsen, Butikschef i Aldi, Katrine Milman, Ansvarlighedschef i Aldi Danmark. Foto: Chris Linde
Aldi, der er blandt verdens største dagligvarekæder, har netop øget kædens ambitionsniveau for emballage yderligere og tilføjet to nye mål - for mængde genanvendt plast og for brug af virgint[1] plastik i kædens egne brands. Egne brands er en vigtig del af Aldi’s DNA og står for en markant overvægt af sortimentet hos Aldi Danmark.
”Fordi Aldi er blandt verdens største dagligvarekæder, batter det noget både i omfanget af emballage, der forbruges, og i forhold til emballageproducenterne, når vi implementerer vores nye emballagestrategi", fortæller Katrine Milman og fortsætter: ”Inden udgangen af 2025 vil vi reducere brugen af virgint plastik med 20%. Og vi vil sikre mindst 30% genanvendt plast i samtlige emballager. Det kræver en minutiøs kortlægning af emballager og tæt samarbejde mellem os og vores leverandører".
På nuværende tidspunkt har Aldi 28 varer med emballage i 100% genanvendt plastik. Heriblandt Aldis egen serie til personlig pleje, Ideel. Det samme gælder flere emballager i rengøringsserien Una. Oplagte områder for emballageoptimering er kødbakker, juice, saft og andre plastikflasker.
”Vores målsætninger er baseret på en minutiøs kortlægning af samtlige Aldiemballager samt dataudveksning og dialog med vores leverandører. Vi har kortlagt ca. 1800 emballager, hvad de vejer, hvilke bestanddele de har og deres materialesammensætning. Nu udarbejder vi emballagekataloger for hver varekategori med anbefalinger for den bedste tilgængelige emballage. Det arbejde foregår nationalt, fordi genanvendelsesmulighederne er forskellige fra land til land", slutter Katrine Milman.
Emballagedatabasen og katalogerne vil blive opdateret årligt. Aldi’s bæredygtighedsrapport 2020 findes her: https://www.aldi.dk/omaldi/csr/baeredygtighedsrapport.html
Strategi & ledelse

CSR-rapport: ALDIs fokus på bæredygtighed har aldrig været større
Ansvarlighed spiller en stor rolle i ALDI Danmark, hvilket virksomhedens ansvarlighedsrapport for 2021 er et bevis for. 2021 har nemlig været et begivenhedsrigt år, hvor ALDI Danmark har haft større fokus på grøn omstilling end nogensinde før.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Det nye ALDI med solceller og elbilsladere
Når dagligvarekæden ALDI bygger nye butikker, er det med grønne tiltag, der er med til at reducere CO2-udledningen. Solcelleanlæg på taget, ladestandere til elbiler og energibesparende installationer i butikken er bare nogle af de tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig fremtid.
Indhold fra partner