01.08.2016 | Kommunikation
CSR-rapport: ALDI Bæredygtighedsrapport 2015
Indhold fra partner Hvad er dette?
ALDI offentliggør sin første bæredygtighedsrapport, der beskriver resultaterne af discountkædens arbejde med bæredygtighed og sætter fokus på virksomhedens ambitiøse visioner og målsætninger for fremtiden.
I begyndelsen af august offentliggjorde ALDI Nord, at de vil fjerne buræg fra kædens næsten 5000 butikker i ni lande - herunder i Danmark, og i dag udsender discountkæden for første gang en bæredygtighedsrapport.
"Vi er en af de førende discountforretninger, hvad angår kvalitet og pris. Det ønsker vi også at være, når det gælder ansvarlighed, og med bæredygtighedsrapporten vil vi vise de danske forbrugere, hvordan vi arbejder målrettet og konsekvent med bæredygtighed," fortæller ALDI’s administrerende direktør i Danmark, Volker Kasch.
De mange tiltag og målsætninger inden for bæredygtighed er en del af ALDI’s Corporate Responsibility-program, og indsatsen er delt op i fem indsatsområder: Medarbejderpåskønnelse, ansvar i leverandørkæden, ressourcebeskyttelse, samfundsengagement, og opfordring til dialog.
Global tilstedeværelse sikrer indflydelse
I rapporten kan man blandt andet læse, at ALDI understøtter Greenpeaces detox-kampagne, der opstiller strenge miljømæssige krav til produktion af tekstiler og sko, og om discountkædens fokus på at forbedre arbejdsforhold for kakaobønder i Vestafrika, arbejdere på tekstilfabrikker i Bangladesh samt de mange andre, der arbejder i ALDI’s leverandørkæde.
Det sker ved at følge internationale certificeringer som BSCI (Business Social Compliance Initiative) og mærkningsordninger som Fairtrade-mærket. Når det for eksempel gælder andelen af ALDI’s indkøbte kakaoholdige produkter, som er certificeret bæredygtige, er tallet 73,5 procent i Danmark i 2015, og i 2017 er målet, at alle kakaoholdige produkter skal være certificeret bæredygtige.
Derudover er discountkæden ved at lave nye indkøbspolitikker for kaffe-, træ-, pap-, papir- samt bomuldsprodukter. De skal sætte yderligere fokus på bæredygtighed og supplere de eksisterende politikker for palmeolie, kakao, fisk og dyrevelfærd.
I rapporten offentliggør virksomhedskoncernen et omfattende Corporate Responsibility-program, som understreger de konkrete initiativer og målsætninger, kæden fremadrettet vil lade sig måle på. ALDI Nord-gruppen har næsten 60.000 medarbejdere og solgte for 21,8 milliarder euro i 2015.
"Den stærke internationale position og det faktum, at 93 procent af vores produkter er egne mærker gør, at vi er i stand til at stille skrappe krav til leverandører og samarbejdspartnere om både at følge internationale certificeringer og vores egne krav til miljø og arbejdsforhold. Vi hjælper også leverandørerne med at få opfyldt kravene," siger Volker Kasch og fortsætter.
"Via vores ALDI Factory Advancement-projekt kapacitetsudvikler vi for eksempel produktionsstederne i Bangladesh, så de igennem dialog bliver bedre til at håndtere emner som arbejdssikkerhed, sundhed og diskrimination."
Målsætninger og visioner for fremtiden
Udover at redegøre for tiltag, som allerede er igangsat, fremlægger ALDI målsætninger og visioner for fremtiden i den omfattende rapport på 85 sider. Rapporten beskriver også arbejdsvilkårene hos ALDI’s medarbejdere, hvoraf cirka 2000 er ansat i Danmark.
Et andet indsatsområde er miljø, og butikskæden arbejder på at nedsætte sit CO2 aftryk, blandt andet ved øget brug af solcelleanlæg. Arbejdet med bæredygtighed er i Danmark forankret i ALDI’s afdeling for Corporate Responsibility.
Klima, miljø og energi

ALDI vinker farvel til plastposen
Udfasningen af plastposen er én del af mange tiltag for at begrænse mængden af plast i vores hverdag, i verdenshavene og i naturen.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Indhold fra partner
Supply chain

Hvem producerer ALDI’s tekstiler og sko? Liste over leverandører skal sikre gennemsigtighed til kunderne
Gennemsigtighed i leverandørkæden har længe spillet en vigtig rolle i ALDI’s arbejde med at sikre socialt ansvarlige vilkår og høje miljøstandarder. Siden marts 2017 har ALDI Nord udarbejdet oversigter over produktionssteder for sko og tekstiler, som skal sikre et overblik over sortimentet af tekstiler og sko i ALDI’s mange butikker. Listen for 2020 er nu klar og skal sikre større gennemsigtighed for kunderne.
Indhold fra partner
Samfund

Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Samfund

Kræftens Bekæmpelse tildeler dagligvarekæderne hæderspris for tobaksindsats
Ude af øje – ude af sind. Flere kæder har gemt tobakken væk, og det har allerede givet pote. Alene hos ALDI er tobakssalget faldet med 20 procent siden december. Nu anerkendes initiativet med Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.
Indhold fra partner