05.07.2018 | Kommunikation
ALDI Danmark fjerner buræg fra hylderne 2 år tidligere end planlagt
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ved udgangen af juli måned i år er det ikke længere muligt at finde buræg i de danske ALDI butikker.
I august 2016 meldte ALDI Danmark ud, at man senest ved udgangen af 2020 ville stoppe salget af buræg, men allerede nu bliver den målsætning en realitet. Dermed fjerner ALDI buræggene fra deres hylder 2 år tidligere end ellers planlagt.
”Dyrevelfærd bliver vigtigere og vigtigere for vores kunder og det er derfor kun naturligt, at vi følger med udviklingen og udfaser buræg fra vores sortiment,” siger CSR-manager Katrine Milman, og fortsætter: ”En del af vores revitaliseringsplan består i at udvikle og optimere vores sortiment. Det indebærer også, at vi kigger på hvor vi kan blive endnu skarpere i forhold til ansvarlighed og her falder buræg altså ind under.”
Udfasningen vækker glæde hos Dyrenes Beskyttelse: ”Det glæder mig, at ALDI Danmark har udfaset buræg allerede to år tidligere end planlagt. Erfaringer viser, at mange tager hoppet fra buræggene til øko-æg, hvor forholdene for dyrene er markant bedre. Derfor kommer det her tiltag til at betyde bedre dyrevelfærd for rigtigt mange høns,” siger Britta Riis, Direktør i Dyrenes Beskyttelse.
ALDI er allerede i fuld gang med, at udfase skjulte buræg i forarbejdede fødevarer og målsætningen er, at det skal være gennemført senest ved udgangen af 2020.
ALDI Danmark igangsatte i 2017 en omfattende revitaliseringsplan, der med millioninvesteringer markant skal ændre indkøbsoplevelsen i butikkerne. Med til planen hører, at over 150 butikker skal flyttes, udvides, ombygges eller have omfattende istandsættelse. Det medfører, at butikkerne får mere fokus på de friske kategorier såsom frugt & grønt, kød, bake-off og kølevarer, som gør kæden mere attraktiv for det daglige indkøb.
En del af revitaliseringsplanen er også at fokuserer i endnu højere grad på ansvarlighed både i sortiment og drift.
Strategi & ledelse

CSR-rapport: ALDIs fokus på bæredygtighed har aldrig været større
Ansvarlighed spiller en stor rolle i ALDI Danmark, hvilket virksomhedens ansvarlighedsrapport for 2021 er et bevis for. 2021 har nemlig været et begivenhedsrigt år, hvor ALDI Danmark har haft større fokus på grøn omstilling end nogensinde før.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ALDI går i spidsen for at sikre bedre dyrevelfærd i Europa
Det er ikke kun i Danmark, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd. Nu skal en ny EU-lov nemlig sikre, at alle europæiske landbrugsdyr lukkes ud af burene.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI og Too Good To Go udvider succesfuldt samarbejde
I alle ALDI's butikker har kunderne siden sommeren 2020 kunnet købe de populære Too Good To Go-lykkeposer med frugt og grønt, der ellers ville ende deres dage i skraldespanden. Alene i 2021 købte ALDI's kunder 90.000 lykkeposer og reddede dermed 180 tons frugt og grønt fra at gå til spilde. Nu udvider ALDI og Too Good To Go det succesfulde samarbejde med velsmagende bake-off.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Reduktion af madspild og ny emballagestrategi går hånd i hånd i Aldi
Dagligvarekæden Aldi har stort fokus på at reducere madspild og arbejder intensivt med kædens emballagestrategi. På fire måneder blev 118 tons gode frugter og grønsager reddet og solgt via ’To good to go’. Kortlægning af samtlige emballager på egne varer ligger til grund for nye mål for virgint og genanvendt plastik.
Indhold fra partner
Samfund

Is der varmer Mere end 10.000 is doneres til FødevareBanken
Reduktion af madspild en varm sag for Aldi. Mindre madspild gavner klimaet og sparer forbrugerne penge. Og det gavner også bundlinjen for forretningen. Lyder det som en kold betragtning? Muligvis, men ikke lige så kold, som de mere end 10.000 is der lige nu hentes af FødevareBanken til uddeling på institutioner, væresteder, krisecentre m.v.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

World Water Day: ALDI er den første discountkæde, som stiller krav til vandforbruget hos leverandører af frugt og grønt
Som resultat af et internationalt samarbejde mellem bl.a. ALDI Nord og ALDI Syd implementerer ALDI Danmark nu en række nye leverandørkrav, som skal sikre, at over 70% af kædens frugt og grønt fremadrettet vil være dyrket under mere vandeffektive metoder.
Indhold fra partner