01.11.2018 | Samfund
ALDI indfører ny rygepolitik
Indhold fra partner Hvad er dette?
ALDI tager helt nye skridt i bekæmpelsen af tobaksvarer til især unge og præsenterer nu en ny samlet tobakspolitik. Inden årets udgang er alle tobaksvarer skjult i alle ALDIs butikker landet over. Men indsatsen omfatter også medarbejderne.
Danmarks ældste discountkæde er allerede inden årets udgang i mål med at få tobaksvarerne under disken i samtlige 188 butikker:
”Ved udgangen af det nye år vil cigaretter eller tobaksvarer ikke være synlige i nogen af vores butikker i Danmark. Alt for mange unge begynder at ryge, og det har vi et medansvar for at reducere. Det første skridt er at skjule cigaretter og tobaksvarer i butikkerne, så lige nu tester vi to forskellige løsninger, som skjuler varerne effektivt, men som også sikrer den bedst mulige løsning for vores medarbejdere,” siger Finn Tang, adm. direktør i ALDI Danmark.
Ansvar for kunder og medarbejdere
ALDI har gennem noget tid arbejdet på en helt ny tobakspolitik, der ud over at få tobakken væk fra hylderne ved kasseapparatet, omfatter en række andre mere vidtrækkende initiativer.
Det betyder blandt andet, at medarbejdere, der ryger, i fremtiden vil blive tilbudt et rygestopkursus, og som en del af ALDIs elevuddannelse vil der blive indarbejdet moduler om rygning og sundhed.
”Rigtigt mange af vores medarbejdere er unge mennesker, så derfor er det et naturligt sted for os at tage fat, når vi nu også gør det sværere for vores unge kunder at købe tobak,” siger Finn Tang.
Røgfri Fremtid
Ud over at skjule tobaksvarer i butikkerne og hjælpe medarbejderne til en røgfri fremtid har ALDI besluttet at melde sig ind i partnerskabet Røgfri Fremtid, som arbejder for, at vi i 2030 ser de første røgfri generationer.
”Vi vil gerne tage vores del af ansvaret for, at færre danskere begynder at ryge, så vi støtter Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens initiativ, Røgfri Fremtid, og deres fælles mål om, at vi i 2030 ser de første røgfri generationer i Danmark,” siger Finn Tang.
Fakta om rygning
Unge og rygning
• Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge
• Hvert 36. minut tænder et barn eller ungt menneske den første cigaret
• 24 pct. af de 16-19-årige ryger hver dag eller lejlighedsvist
• 8 ud af 10 rygere begyndte, inden de fyldte 18 år
Voksne og rygning
• 16 pct. af danskerne ryger hver dag, 6 pct. ryger lejlighedsvist
• De sidste seks år er andelen af rygere i Danmark ikke faldet
• 7 ud af 10 rygere ville ikke ryge, hvis de kunne leve deres liv om
• Hvert år dør 13.600 danskere på grund af tobak
Fakta om Røgfri Fremtid
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er gået sammen om at danne partnerskabet Røgfri Fremtid, der skal sørge for at vi i 2030 ser det første røgfri generationer. Målet er et samfund, hvor ingen børn og unge ryger, og hvor færre end fem procent af den voksne befolkning ryger. Røgfri Fremtid er en del af en international bevægelse og er forankret i WHO’s rammekonvention om tobak. Her er Danmark ét af 180 lande, der har forpligtet sig til at beskytte både nuværende og kommende generationer mod følgerne af tobaksbrug. Læs mere på www.roegfrifremtid.dk
Klima, miljø og energi

ALDI vinker farvel til plastposen
Udfasningen af plastposen er én del af mange tiltag for at begrænse mængden af plast i vores hverdag, i verdenshavene og i naturen.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Indhold fra partner
Supply chain

Hvem producerer ALDI’s tekstiler og sko? Liste over leverandører skal sikre gennemsigtighed til kunderne
Gennemsigtighed i leverandørkæden har længe spillet en vigtig rolle i ALDI’s arbejde med at sikre socialt ansvarlige vilkår og høje miljøstandarder. Siden marts 2017 har ALDI Nord udarbejdet oversigter over produktionssteder for sko og tekstiler, som skal sikre et overblik over sortimentet af tekstiler og sko i ALDI’s mange butikker. Listen for 2020 er nu klar og skal sikre større gennemsigtighed for kunderne.
Indhold fra partner
Samfund

Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Samfund

Kræftens Bekæmpelse tildeler dagligvarekæderne hæderspris for tobaksindsats
Ude af øje – ude af sind. Flere kæder har gemt tobakken væk, og det har allerede givet pote. Alene hos ALDI er tobakssalget faldet med 20 procent siden december. Nu anerkendes initiativet med Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.
Indhold fra partner