28.02.2019 | Samfund
Aldi og Red Barnet indgår tæt samarbejde for at hjælpe udsatte børn i Danmark
Indhold fra partner Hvad er dette?
Nyt partnerskab sætter fokus på udsatte børn. Sammen vil Aldi og Red Barnet skabe langsigtede forandringer for børn, der lever i fattigdom.
Tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at på bare ét år er antallet af fattige børn i Danmark steget med 12.000, så der nu er 64.500 piger og drenge, der lever i fattigdom. Det svarer til det samlede indbyggertal i hele Randers.
Udviklingen betyder, at der mere end nogensinde er brug for et samarbejde, som det Aldi og Red Barnet nu har indgået.
”Vi har hver dag kontakt til rigtigt mange kunder, der handler dagligvarer i vores butikker. Den store kontaktflade, giver os nogle unikke muligheder, for at kunne gøre opmærksom på noget meget vigtig. Det vil vi gerne udnytte og tage et medansvar over for de børn og familier, der lever i fattigdom i dagens Danmark”, siger Finn Tang, der er Adm. direktør i Aldi.
Red Barnet og Aldi’s samarbejde vil fokusere på udsatte børn i Danmark. Tanken er, at de indsamlede midler skal bruges til at skabe gode oplevelser for de udsatte børn, og hjælpe dem med at blive en del af fællesskabet. De indsamlede penge kommer til at gå til Red Barnets familieoplevelsesklubber og ferielejre. Selvom partnerskabet fokuserer på børn i Danmark, vil Aldi også understøtte Red Barnets aktiviteter i forbindelse med landsindsamlingen og andre indsamlinger ved akut behov.
”I Red Barnet kæmper vi for, at lave langsigtede forandringer i børns liv. Vi vil være en forandringskraft for det barn, der lever i fattigdom, står uden for fællesskabet og føler sig mobbet og udstødt. Men det ved vi godt, at vi ikke kan gøre alene. Og derfor er et samarbejde som dette, vi nu starter op med Aldi, så vigtigt for os. For sammen er vi bare stærkere”, siger Thomas Reidar Andersen, der er konstitueret generalsekretær for Red Barnet.
Red Barnet har flere end 60 lokalforeninger fordelt over hele landet, hvor de dårligst stillede piger og drenge kan få gode oplevelser, Det drejer sig blandt andet om ferielejre, familieoplevelsesklubber og hjælp til at komme ind i stærke fællesskaber som f.eks. sportsklubber.
”Vi er rigtig glade for og spændte på det her samarbejde, fordi vi kan bidrage til at øge synligheden for Red Barnets arbejde og samtidig være med til at give nogle børn, der har brug for det, gode oplevelser de kan tage med sig videre i livet”, siger Finn Tang, Adm. direktør Aldi.
Klima, miljø og energi

ALDI vinker farvel til plastposen
Udfasningen af plastposen er én del af mange tiltag for at begrænse mængden af plast i vores hverdag, i verdenshavene og i naturen.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ALDI’s Redegørelse for samfundsansvar 2018
Med endnu flere ansvarlige varer på hylderne, en ambitiøs klimamålsætning og et nyt samarbejde med Red Barnet blev 2018 startskuddet for ALDI’s nye ansvarlighedsstrategi, der sætter retningen de næste 5 år.
Indhold fra partner
Supply chain

Hvem producerer ALDI’s tekstiler og sko? Liste over leverandører skal sikre gennemsigtighed til kunderne
Gennemsigtighed i leverandørkæden har længe spillet en vigtig rolle i ALDI’s arbejde med at sikre socialt ansvarlige vilkår og høje miljøstandarder. Siden marts 2017 har ALDI Nord udarbejdet oversigter over produktionssteder for sko og tekstiler, som skal sikre et overblik over sortimentet af tekstiler og sko i ALDI’s mange butikker. Listen for 2020 er nu klar og skal sikre større gennemsigtighed for kunderne.
Indhold fra partner
Samfund

Kræftens Bekæmpelse tildeler dagligvarekæderne hæderspris for tobaksindsats
Ude af øje – ude af sind. Flere kæder har gemt tobakken væk, og det har allerede givet pote. Alene hos ALDI er tobakssalget faldet med 20 procent siden december. Nu anerkendes initiativet med Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

ALDI lancerer stor plastikstrategi
ALDI Danmark indfører nu bio-baserede frugt- og grøntposer samt genbrugsnet. I 2025 forventer kæden, at alt emballage er 100 % genanvendeligt.
Indhold fra partner
Samfund

ALDI indfører ny rygepolitik
ALDI tager helt nye skridt i bekæmpelsen af tobaksvarer til især unge og præsenterer nu en ny samlet tobakspolitik. Inden årets udgang er alle tobaksvarer skjult i alle ALDIs butikker landet over. Men indsatsen omfatter også medarbejderne.
Indhold fra partner