22.11.2019 | Klima, miljø og energi
Alexandra Instituttet er med i Tænketanken ONE\THIRD
Indhold fra partner Hvad er dette?
Viden om brugeradfærd og digitale løsninger er Alexandra Instituttets bidrag til den nye tænketank ONE\THIRD, der vil arbejde for at forebygge madspild og fødevaretab.
Tænketanken ONE\THIRD er nedsat af Miljø- og Fødevareministeriet og inviterer til projektsamarbejder i hele værdikæden fra jord til bord. Medlemmerne er bl.a. virksomheder, myndigheder og forskningsmiljøerne.
Principal Green Urban Designer Trine Plambech fra Alexandra Instituttet er udpeget til at være medlem af ONE\THIRD og siger følgende:
”Arbejdet i ONE\THIRD ligger helt i tråd med Alexandra Instituttets øvrige indsatser inden for intelligent bæredygtighed. Jeg ser derfor frem til, at vi bl.a. kan bidrage med vores forskningsbaserede viden om menneskelig adfærd – for viden om forbrugernes madspildsadfærd og alt, hvad der er relateret til håndtering af råvarerne fra indkøb til bortskafning, er afgørende for at finde de løsninger, som kan gøre en reel forskel for at mindske madspild.
Nye digitale løsninger – hos forbrugerne såvel som i produktions- og leverandørleddet – vil også blive en afgørende løftestang, som danske virksomheder kan få stor gavn af. Digitale løsninger og smart brug af data vil blive et afgørende element i flere af Tænketankens 5 fokusområder.
I regi af tænketanken vil vi bl.a. deltage i innovationsprojekter, hvor vores viden om adfærd og digitale løsninger vil komme i spil. Der er ingen tvivl om, at det er en meningsfuld dagsorden at kunne bidrage til.”
Klima, miljø og energi

Verdensmålene er en ramme for innovation i danske virksomheder
I podcasten DataSnak med bl.a. Anders Høgh Nissen fortæller Trine Plambech fra Alexandra Instituttet om, hvordan danske virksomheder kan bruge verdensmålene som en ramme for innovation.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Skab forretning med digitalisering og FN's verdensmål
Den grønne omstilling sker ikke af sig selv. Den skal have et stort skub af os alle – politikere, borgere og virksomheder. Men kan dette skub få medvind fra digitale teknologier? Kom til SummIT 2020 og få viden og inspiration med hjem til din virksomhed!
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Hvordan gør man den klimatøvende chef grøn?
Hvorfor tøver virksomheder med at komme i gang med den grønne omstilling? Og hvordan får du overbevist din klimatøvende chef om, at jeres virksomhed bør blive mere grøn?
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Virksomheder mangler værktøjer til at styre deres CSR-arbejde
Digitalt dialogværktøj er på vej til virksomheder, der vil arbejde strategisk med CSR i samarbejde med deres leverandører. Værktøjet bliver udviklet med udgangspunkt i vores analyse af virksomheder i tekstilbranchen og deres udfordringer ift. CSR.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Den grønne omstilling bør være digital – og ambitiøs
Hvis du skulle finde på én ting, der kunne bidrage til at gøre verden mere grøn, hvad skulle det så være? Det spørgsmål åbnede InfinITs SummIT 2020 og satte stemningen for en dag, hvor der blev opfordret til at tænke nyt og stort.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Er du også klimatøver? Så vil vi gerne interviewe dig
Hvorfor er den grønne dagsorden ikke øverst på prioriteringslisten, når virksomheden skal tage beslutninger om indkøb?
Indhold fra partner