Amazon fyrer endnu en medarbejder, der har protesteret mod arbejdsforhold

En lagermedarbejder, der for nylig råbte højt om Amazons håndtering af coronasmitten på sine varelagre, er blevet opsagt. Fyringen er en af flere, som Amazon har foretaget den seneste tid. Seks af Amazons franske pakkecentraler er fortsat lukkede på grund af manglende tiltag mod smitten.

Amazon møder kritik for at fyre medarbejdere fra sine pakkecentre på grund af klager over arbejdsforholdene under coronakrisen. Seks af selskabets franske centre er pt. lukkede på 8. dag. Her er det dog et center i Polen..

23.04.2020

CSR.dk

Amazon er fortsat under kritik for sin behandling af de ansatte på selskabets lagre under coronapandemien. Fredag i sidste uge blev endnu en lagermedarbejder fyret efter højlydte protester mod virksomhedens arbejdsvilkår.

Læs også: Coronakrisen sætter virksomheders omdømme på spil

Den pågældende medarbejder, Gerald Bryson, fortæller den amerikanske nyhedsside CNET, at han blev opsagt grundet ‘groft sprogbrug’. Amazon meddeler selv, at Bryson er blevet set genere en anden ansat under en protest ved et lager på Staten Island ved New York.

Herefter foretog virksomheden en intern efterforskning med indsamling af flere vidneudsagn, hvilket til sidst resultererede i opsigelsen.

“Vi respekterer de ansattes ret til at protestere og anerkender deres lovmæssige ret i den forbindelse, men med disse rettigheder følger der ikke immunitet mod dårlige opførsel, mobning, diskrimination eller intimindering af andre ansatte”, siger Rachael Lighty, talsperson for Amazon.

Èn i rækken
Derrick Palmer, der har organiseret demonstrationer ved samme lager på Staten Island, hvor Gerald Bryson arbejdede, har fortalt, at han selv  har modtaget en skriftlig advarsel for at overtræde protokoller i forbindelse med at holde afstand - han fortsætter dog med at være ansat hos Amazon.

Gerald Brysons opsigelse og Derrick Palmers reprimande følger lignende aktioner, som Amazon har foretaget mod ansatte, der har udtalt sig kritisk overfor virksomheden gennem coronakrisen. 

Sidste uge bekræftede Amazon blandt andet, at man havde fyret tre medarbejdere fra forskellige afdelinger. Sidste måned opsagde virksomheden endvidere Christian Smalls, der også hjalp med at organisere demonstrationen på Staten Island samt Courtney Bowden, der advokerede for betalt afspadsering for deltidsansatte. 

Presset situation
Opsigelserne kommer mens Amazon står overfor et øget pres fra sin arbejdsstyrke grundet det nuværende udbrud af COVID-19. I øjeblikket planlægger flere ansatte således en håndfuld demonstrationer rundt om i USA for at kræve mere sikre arbejdsforhold. 

Flere af de ansatte frygter således, at deres arbejdsplads kan være grobund for spredning af virussen til såvel medarbejdernes familier som Amazons kunder.

Samtidig er Amazon udfordret i at imødekomme den stigende strøm af onlinebestillinger fra kunder, der er nødsaget til at blive hjemme. Virksomheden har blandt andet ansat omkring 100.000 nye medarbejdere - hertil forventes der en yderligere hyringsrunde på 75.000.

Benægter beskyldningerne trods lukkede centre
Amazon meddeler selv, at man arbejder hårdt på at beskytte sine lagermedarbejdere - dette inkluderer temperaturchecks, uddeling af mundbind og handsker samt kontinuerlig rengøring af faciliteterne. 

På trods af disse tiltag er flere meldninger om udbrud af COVID-19 blevet rapporteret fra virksomhedens domiciler. 

I Frankrig har det ført til, at Amazon den 16. april måtte lukke seks pakkecentraler med sammenlagt 10.000 ansatte. Centrene er stadig lukkede og ventes først at åbne senere, fortæller France24.

Lukningen sker efter at fagforeningen SUD med flere andre organisationer i ryggen fremhævede, at der stadig var for mange folk i centrene og indgav en juridisk klage over Amazon.

Læs også: PKA går sammen med internationale investorer for at kræve større fokus på menneskerettigheder

Amazons advokater fastholder at selskabet gør, hvad man kan for at skaffe beskyttelsesudstyr til de ansatte, mens fagforeningerne på den anden side mener, at den amerikanske gigant har mere fokus på den rekordhøje omsætning, man for tiden genererer.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus