Analyse: Mærsk indbygger CSR i overordnet strategi
Der er ingen tvivl om, at Anette Stube har tjent Mærsk godt. Men ESG-ratingbureauerne har ikke honoreret arbejdet med helt samme iver som de mange CSR-kåringer og priser har. Succeskriteriet er nu at levere reelle CO2-reduktioner og tjene penge på det.
Mærsk nedlægger sin CSR-funktion. For Mærsk er CO2-reduktioner nu reelt en del af den overordnede forretning og en decentral CSR-funktion er derfor ikke længere nødvendig.
Mærsks nu hedengangne CSR-funktion vandt mange priser, men løftede aldrig ESG-vurderingerne. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys har beslutningen om at nedlægge CSR-funktionen ligget i Mærsk-ledelsens kort siden 2015, skriver Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar i en analyse.
Mærsk har nedlagt sin ellers prisvindende CSR-afdelingen og afskediget bæredygtighedschefen gennem mange år, Anette Stube.
Umiddelbart har den danske CSR-verden reageret med forundring over, at CSR-afdelingen på Esplanaden er blevet vejet og fundet for let til fremtidens strategiske arbejde med samfundsansvar og ambitiøse klimamål.
I dagspressen har man kunnet læse, at Helene Regnell, tidligere CSR-ansvarlig i både Salling Group og Novo Nordisk og nu selvstændig CSR-konsulent, vurderer, at Mærsk nu mister det strategiske fokus på samfundsansvar.
Fra investorernes side tolkede investeringsdirektør i MP Pension, Anders Schelde, det noget anderledes. ”Jeg kan slet ikke forestille mig, at det er udtryk for en nedprioritering,” udtalte han.
Set i bagklogskabens klare lys har beslutningen om at nedlægge CSR-funktionen ligget i Mærsk-ledelsens kort siden 2015. Det var nemlig i 2015 koncernen reelt for alvor løftede samfundsansvaret ind i klimadebatten og for alvor satte samfundsansvaret på den strategiske dagsorden.