04.11.2021 | Strategi & ledelse
Ansvarlig dataanvendelse giver virksomheder konkurrencemæssige fordele
Indhold fra partner Hvad er dette?
Carve Consulting har udarbejdet en undersøgelse af danske SMV-ers arbejde med dataansvarlighed for Rådet for Digital Sikkerhed, DI, D-mærket, IDA og IT-Branchen i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og med støtte fra Industriens Fond.
Undersøgelsen viser, at virksomheder får gevinster, når de arbejder målrettet med ansvarlig dataanvendelse:
- 39% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at datasikkerhedsniveauet har betydning for virksomhedens konkurrenceevne.
- 63% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed er blevet styrket af at efterleve lovgivningen om persondatabeskyttelse.
- 56 % af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.
Virksomhederne risikerer at miste kunder, få væsentlige bøder, store genetableringsomkostninger og dårlig omtale, når lovgivningen ikke overholdes, og når data behandles uansvarligt.
Dataansvarlighed bidrager til at styrke virksomhedens image og kan bruges aktivt i markedsføring, og dermed bidrage til at forbedre virksomhedens konkurrenceevne.
Viden om ansvarlig dataanvendelse er særlig relevant for SMV’er, der typisk ikke selv har ressourcerne og den fornødne viden til at prioritere og profilere sig på et område som ansvarlig dataanvendelse.
Fællesnævneren for it-sikkerhed, persondatabeskyttelse og dataetik er tillid. Hvis ikke kunderne har tillid til, at virksomheder håndterer deres data ansvarligt, vil tilliden til virksomhedernes produkter og tjenester falde. Dette viser sig blandt andet ved, at kunderne er blevet mere kritiske overfor virksomhedernes håndtering af data, og at ansvarlig dataanvendelse derfor er et relevant konkurrenceparameter.
Resultaterne fra undersøgelsen vil blive præsenteret på et virtuelt arrangement fredag den 29. oktober. Senere på året vil der blive indsamlet en række cases med gode eksempler på dataansvarlighed i en række brancher. Disse cases vil kunne bruges som inspiration for virksomhedernes videre arbejde med ansvarlig dataanvendelse som konkurrenceparameter.
Strategi & ledelse

Nyt design: nærværende og dynamisk rapportering om bæredygtighed
Enkel og letforståelig, teknisk robust og compliant – kan det forenes?
Indhold fra partner
Samfund

Partnerskaber i en coronatid
Verden og hverdagen er for mange vendt på hovedet i disse dage. Al snak om disruption, ”plejer er død” og ”new normal” synes for en gang skyld meget aktuelt. Det gælder også for partnerskaber – virksomheder imellem, civilsamfundsorganisationer imellem og på tværs af sektorer.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Juridisk faglighed er nødvendig, men ikke nok i fremtidens CSR-arbejde
Nye forventninger til CSR-faglighed
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Plastik på dagsordenen
Plastik har aldrig været mere nødvendigt, men har heller aldrig været så stort et problem, som det er i dag. På trods af plastiks mange gode egenskaber har vi som samfund været for dårlige til at håndtere de negative. Dette er dog ved at ændre sig.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

CSR-rapport: Carve CSR-årsrapport 2020
I en periode med stor uforudsigelighed i samfundet på grund af corona-pandemien er det lykkedes Carve at fortsætte vores positive udvikling med vækst og med at bringe flere dygtige medarbejdere ombord. Vi formåede hurtigt at omstille os til online-livet i foråret 2020 og udnytte dets muligheder for daglig kontakt med både kunder og kolleger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Plastik på dagsordenen
Plastik har aldrig været mere nødvendigt, men har heller aldrig været så stort et problem, som det er i dag. På trods af plastiks mange gode egenskaber har vi som samfund været for dårlige til at håndtere de negative. Dette er dog ved at ændre sig.
Indhold fra partner