18.06.2018 | Samfund
Asics vil halvere CO2 i forsyningskæden
Det japanske sportsbrand Asics er klar med en ny bæredygtighedsrapport, der både opgør resultaterne for 2017 og udstikker kursen for de kommende år. Frem mod 2030 vil man bl.a. skære 55 procent af sit supply chain-relaterede CO2-udslip.
Sportsbrandet Asics har netop offentliggjort sin nyeste CSR-rapport, hvor man både gør status og udstikker nye mål.
Under navnet og temaet ”I Move Me” har det japanske sportsbrand Asics netop udgivet sin bæredygtighedsrapport for finansåret 2017. I rapporten gør selskabet dels status over sit ansvarlighedsarbejde i det forgangne år, og dels bliver der sat tal på målsætninger for de kommende år.
Læs også: Hvor bæredygtigt er dit favoritbrand?
Blandt højdepunkterne i rapporten fremhæver Asics selv en stribe CSR-relaterede fremskridt inden for både strategi, klima og transparens, samlet under to kategorier: Planet og People.
Som led i sin Planet-indsats har koncernen søsat globale pilotprogrammer omkring cirkulær økonomi, bl.a. til at indsamle og genbruge tøj, installeret solpaneler på et amerikansk distributionscenter og udviklet en metode til indfarvning af træningstøj, som bruger 50 procent mindre vand end normalt. Endelig har Asics via en række energieffektiviseringstiltag skåret 17,5 procent af sit samlede CO2-udslip i 2017.
På People-fronten har Asics for første gang offentliggjort en liste over leverandører i første led (tier 1), som et led i en strategi om at blive mere transparente og styrke medarbejderne i forsyningskæden. Derudover har selskabet, via sit partnerskab med den internationale arbejdstagerorganisation ILO, hjulpet en leverandør i Cambodia med at forbedre arbejdsforholdene på en fabrik.
Rapporten identificerer som nævnt også et par af Asics’ større målsætninger i forhold til klimaet og selskabets drift. Man vil således reducere sit overordnede CO2-udslip med 33 procent frem mod 2030, ligesom man vil skære 55 procent af udledningerne pr. fremstillet produkt i sin forsyningskæde sammenlignet med 2015.
Læs også: Bestseller: Danwatch-kritik er enkeltstående tilfælde
”I takt med at verden bliver stadig mere opmærksom på effekterne ved fysisk inaktivitet og psykisk sygdom, forstærker I Move Me Asics’ langsigtede forpligtelse i forhold til at støtte fysisk og følelsesmæssigt velbefindende. Den præsenterer også et friskt perspektiv på vores overordnede bæredygtighedsindstilling”, siger Chairman og CEO for ASICS Corporation, Motoi Oyama.
-AK
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.