30.01.2017  |  Strategi & ledelse

Bæredygtig IT-strategi kan give luft i budgettet

Ifølge en frisk undersøgelse kan bæredygtige strategier for længere levetid af virksomhedens mobiltelefoner, tablets og bærbare computere give besparelser på 30 procent i gennemsnit.

Der er penge at spare ved at sørge for, at éns IT-udstyr har en ordentlig produkt- og batterilevetid. Ifølge en ny britisk undersøgelse kan virksomhederne spare op til 30 procent af årsbudgettet til mobile enheder. Dermed bliver der sat tal den mulige effekt af en bæredygtighedsstrategi.

Læs også: Kommer der endelig mere CSR i offentlige indkøb?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Netop den økonomiske gevinst er vigtig i denne sammenhæng. Undersøgelsen viser således, at 42 procent finder det vigtigst at spare penge på indkøb af nye enheder, mens 38 procent mener, at det vigtigste argument for at indføre en bæredygtighedsstrategi er besparelser på udskiftning af batterier. Dog er bedre genbrug af it-enhederne også top of mind hos it-indkøberne i analysen (37 procent).

Langt størstedelen (95 procent) af virksomhederne har en bæredygtighedsstrategi på plads, og tilsvarende siger 97 procent af de adspurgte it-indkøbere, at længere levetid på mobile enheder er meget vigtigt for deres virksomhed.

På den baggrund konkluderer undersøgelsen, at de europæiske virksomheder er blevet mere bæredygtige, og at den grønne udvikling fortsætter. Den samme udvikling ser ud til at gælde i Danmark:

“De sidste 20 år har det absolutte flertal af IT-Branchens medlemmer designet deres produkter med fokus på bæredygtighed. Og de fleste af de danske virksomheder har de seneste år etableret bæredygtighedspolitikker, som både omfatter ansvar for vilkårene i forsyningskæden og forlængelse af produkternes levetid”, siger formand for IT-Branchens miljøudvalg, Hans Wendschlag, i en pressemeddelelse.

Han peger på, at virksomhederne i mange år har efterspurgt mere bæredygtige produkter. Det er bare ikke altid nok.

”Vi ser et stigende antal kunder, der sætter pris på branchens initiativer for at forlænge it-produkternes levetid. Men i sidste ende, når den endelige beslutning skal træffes, er produktprisen stadig den vigtigste faktor – desværre.”

De totale omkostninger er vigtige
Den udmelding møder opbakning fra IT-direktør hos Atea, Henrik Arndt. Her har man selv implementeret en bæredygtighedsstrategi, ligesom man har arbejdet med miljøcertificering de sidste fem-syv år.

”Hvis man står over for et valg mellem to bærbare, der performer lige godt, og den ene er mere miljøvenlig, vælger de fleste virksomheder den, der er bedst for miljøet. Men den endelige købsbeslutning træffes ud fra Total Cost of Ownership. De fleste betaler altså gerne lidt mere for et produkt, hvis det betaler sig over tid, fordi længere levetid, mindre strømforbrug og færre reparationer gør produktet mere økonomisk interessant”, siger han.

Læs også: WWF: Langsom rejse mod bæredygtige indkøb

Ifølge den danske IT-branche går danskerne op i miljø og bæredygtighed, men handler alligevel med prisen for øje. På den måde ligner de danske virksomheder i høj grad deres svenske naboer, hvor over 50 procent angiver, at besparelsen er vigtigst, mens 38 procent mener, at det mindskede CO2-udslip er det vigtigste argument for bæredygtig IT.

Undersøgelsen er baseret på IT-indkøbere i 1000 virksomheder i England, Frankrig, Spanien og Sverige, og er foretaget af Opinion Matters på vegne af Panasonic.

-AK

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere