Bæredygtig vegetarhotdog er endnu et skridt i Ikeas omstilling
Møbelmastodonten Ikea har lanceret en kødfri og dermed klimavenlig hotdog, som fra i dag kan købes i kædens danske varehuse. CSR-chef Jonas Engberg medgiver dog, at råmaterialer til møbelproduktionen stadig er den helt store post på selskabets CO2-regnskab.
Et klimavenligt alternativ er fra i dag tilgængelig på menuen i den svenske møbelgigant Ikeas varehuse i Danmark, i form af en vegetarisk udgave af den velkendte hotdog, som man alene herhjemme sælger 1,5 mio. af om året.
Læs også: Ikea med ny klimapolitik: Vil kun bruge genanvendelige materialer
Den nye plantebaserede ”pølse”, som kommer til at koste 10 kr., indeholder blandt andet kål, røde linser, quinoa, løg, gulerod, kartoffelflager og ingefær. Den serveres i et hotdogbrød og toppes med syltet rødkål, sød og krydret sennep og ristede løg. Retten er 100 procent plantebaseret, og CO2-udledningen/kg er ca. syv gange mindre, end fra en traditionel hotdog.
Ikea præsenterede det bæredygtige mellemmåltid på den forløbnes weekends Haven Festival i København, hvor Food Manager i Ikea Danmark, Stuart Cowan, forklarede lidt om tankerne bag udviklingen af den kødfrie variant af hotdoggen.
”Det her produkt har flere aspekter. Dels er det en reaktion på den tendens, vi ser til at flere og flere vælger kød fra i hverdagen og bliver enten vegetarer, fleksitarer eller veganere, og derudover er der hele klimaagendaen”, sagde han.
”Vi står over for mange udfordringer i fødevareproduktion i dag, og en af dem er, at vi alle bliver nødt til at være mere bæredygtige. Med den globale rækkevidde vi har hos Ikea, mener vi også, at vi har et ansvar for at servere klimavenlig mad”, sagde Stuart Cowan.
Ikeas CSR-chef i Danmark, Sustainability Manager Jonas Engberg, fremhæver de samme to vinkler, når det kommer til baggrunden for den lange proces, der har inkluderet testforløb på både en festival i Boston og i Ikeas varehus i Malmö.
”Konteksten omkring bæredygtighed omfatter flere elementer end nogensinde, og mad er bare et af dem. Her er rødt kød en kæmpe klimabelastning, og derfor er vi nødt til at sætte alle sejl til for at få gang i den transformation, som er bydende nødvendig. Og det er tydeligvis også noget, forbrugerne efterspørger”, siger han.
Lukke materialekredsløb
I samme åndedrag medgiver han dog også, at fødevareproduktion og -salg kun udgør en forholdsvis lille del af Ikeas samlede klimaaftryk, og at man fortsat har lang række udfordringer omkring hovedforretningen.
”Det er kun ca. to procent af den samlede klimabelastning fra hele vores værdikæde, der er relateret til mad. Den helt store post i det regnskab er stadig vores forbrug af råmaterialer i møbelproduktionen, og her skal vi være endnu mere ambitiøse i både sourcing og fremstilling”, siger Jonas Engberg og fortsætter:
”Eksempelvis kan vi gøre endnu mere for samarbejde med leverandører osv. omkring cirkulær økonomi for at lukke hele materialekredsløbet. Vi kan opgradere vores produkter og gøre dem nemmere at reparere, vi kan sørge for bedre sortering, og vi kan bruge endnu flere genbrugsmaterialer”.
Derudover peger Jonas Engberg på mulighederne i, at Ikea køber brugte møbler tilbage fra kunderne igennem forskellige former for take back- eller leasingløsninger, hvilket også kan være med til at ændre lidt på et af de paradokser, som omgiver Ikea som helhed.
Selvom han ikke er meget for at indrømme det, så anerkender han, at eksempelvis det klassiske Lack-bord til en fast pris på blot 29 kr. ”… godt kan ses lidt som brug-og-smid-væk”, men at man er meget opmærksom på problematikken og meget gerne vil nudge kunderne til at tænke mere over deres møbelforbrug.
Omstilling essentiel for forretning
”Jeg tror ikke folk skal have færre sofaer i fremtiden, men jeg tror at de skal have dem på en anden måde. Måske skal man ikke nødvendigvis eje alle sine møbler, og så skal folk også skubbes i retning af at tænke mere på at fx udskifte enkeltdele i stedet for at kassere et helt produkt”, siger han.
”I tilfældet med Lack-bordet, så er materialeaftrykket fra det meget lavt, men derfor vil vi jo alligevel gerne have, at det på sigt bliver nemmere at skifte dele ud, så man ikke smider hele bordet ud, bare fordi der er knækket et ben”, tilføjer Jonas Engberg.
Generelt understreger han i øvrigt, at man har det langsigtede perspektiv for øje i arbejdet med bæredygtighed, både i Danmark og globalt, og at man er klar til at være bannerførere i den nødvendige omstilling.
Læs også: Mindre spild og mindre kød går hånd i hånd
”Vi arbejder ikke med bæredygtighed for at folk skal kunne lide os. Det skal integreres i forretningen som helhed, fordi vi står med nogle udfordringer, som er større end lokal forurening. Menneskeheden er nødt til at sadle om, og her har vi et ansvar for at vise, at det kan lade sig gøre. Det mener vi samtidig er helt essentielt for i det hele taget at have en forretning”, slutter Jonas Engberg.