B Corp kan inspirere og udvikle din forretning
B står for ”benefit”. Ifølge dem, der arbejder med B Corps, er der mange fordele at hente, når man melder sig under fanerne: inspiration, ideer til forretningsudvikling og et fantastisk fællesskab.
B-Corp bevægelsen er den nye dreng i certificeringsklassen. Han er ikke fræk, men han kræver lidt mere end de andre børn: for at blive en certificeret skal man ikke bare performe på et vist niveau, det skal også være en del af ens vedtægter og formål, at man også arbejder for at gøre godt for samfundet:
”Certificeringen skaber synlighed om, hvad det er, vi konkret gør, og at det ikke bare er noget, vi siger, når vi siger, vi er ”et godt selskab”. Den viser, at det er noget, vi forpligter os til. Den skaber transparens, for dens indhold og resultater er tilgængelige for alle. Men B Corp er mere end en certificering, fordi man også juridisk forpligter sig på sit formål,” forklarer Nille Nolsø Skalts, som er hovedkraften bag B Corp-bevægelsen i Danmark.
Fællesskab trækker
På B Corps hjemmeside er der i øjeblikket fire danske certificerede B Corps. En af dem er Skagerak, hvis ejer i en Youtubefilm fortæller, hvorfor de har valgt at blive certificeret og skrive ind i virksomhedens formål, at de vil bidrage til en bedre verden:
”Grundtanken om at bruge sin virksomhed til at løse problemer og have omtanke for planet og mennesker er vi helt forelskede i, Vi havde søgt efter noget, som strakte sig ud over produktet, og vi var begejstrede for at det er et fællesskab, hvor man kan udveksle erfaringer,” siger Jesper Panduro.
Det med fællesskabet var også noget, der fangede Nicoline Olesens opmærksomhed, da hun og hendes kollegaer i bureauet Märk besluttede sig for at blive B Corp:
”Det, jeg blev fascineret af, var ikke så meget, at det var en certificering, men snarere mødet med et community, som havde taget radikalt stilling til en virksomheds rolle i det samfund, de er en del af – at den rolle godt kan være noget andet end bare at tjene penge til aktionærerne. Så for mig er B Corp allermest en bevægelse af fremsynede virksomheder og virksomhedsledere, som er samlet under bevægelsens slogan: at det handler om at være bedst for verden og ikke bedst i verden”, siger hun.
"B Corp har udviklet en standard, som samtidig fungerer som ledelsesværktøj, hvor man kommer hele vejen rundt i at forstå sin virksomhed og med spørgsmål som udfordrer ens tænkning."
Nille Nolsøe Skals
Standard og værktøj er gratis konsulentbistand
B Corp bevægelsen opstod i USA i 2007, og i dag er der virksomheder i 50 lande og 130 industrier, som har valgt at blive en del af fællesskabet. Kernen i arbejdet er B Corp-standarden, som opdateres hvert andet år.
I alt er ca. 2.100 virksomheder blevet certificeret som B Corp. Men omkring 50.000 har brugt værktøjet:
”B Corp har udviklet en standard, som samtidig fungerer som et ledelsesværktøj, hvor man kommer hele vejen rundt i at forstå sin virksomhed, og med spørgsmål som udfordrer ens tænkning. Samtidig er der knyttet best practice eksempler fra de højest scorende B Corps til alle spørgsmål, ligesom du, når du udfylder spørgeskemaet online, får ideer til, hvad din virksomhed kunne gøre for at blive bedre. Og alt det koster det ikke noget at bruge. Det er gratis management consulting,” siger Nille Nolsø Skalts.
Nicoline Olesen har afleveret sin virksomheds ansøgning om certificering og har sluttet sig til Nille Nolsø Skalts arbejde for at udbrede B Corp i Danmark. Men også på egen virksomhedskrop har hun mærket, hvad det giver at arbejde med certificeringen:
”For Märk har processen givet en masse gode ideer til, hvordan vi kan udvikle vores forretning, så den er fremtidssikret. Ikke kun inden for miljø eller social men hele vejen rundt, og det holistiske perspektiv på hvad det vil sige at være en god virksomhed, det finder man ikke andre steder”, siger hun.
En del virksomheder vælger da også at arbejde forholdsvis længe med standarden, før de sender ansøgningen om certificering ind. De vil gerne bruge det internt først og få alle i organisationen involveret.
"Rygraden i vores nervesystem"
Til Sustainable Brands i Detroit i maj mødte CSR.dk Christopher Sveen, som samme dag havde afleveret sin ansøgning om B Corp-certificering af den start-up virksomhed, han er en del af: UBQ Materials, som efter års forskning og udvikling er tæt på at kunne præsentere deres plastiklignende materiale baseret på husholdningsaffald:
Sådan bliver man B Corp-certificeret
Man udfylder et omfattende spørgeskema, med spørgsmål inden for fem områder: miljø, medarbejdere, kunder, lokalsamfund og governance.
Efter en gennemgang og bedømmelse af ansøgningen modtager man en samlet score, som minimum skal være 80 ud af 200 for at opnå certificering.
Så skal virksomheden bekræfte sin juridiske forpligtelse til at sidestille profit med samfundsimpact og tilgodese alle interessenter i beslutningsprocesser i både formålsparagraf og vedtægter.
Resultaterne af alle B Corps evalueringer er tilgængelige på www.bcorporation.net under ”community”.
Certificeringen måler på:
1) Virksomhedens formål og forretningsmodel: Hvorfor har man virksomheden, og hvordan bruger man sin forretningsmodel til at gøre verden bedre.
2) Virksomhedens praksisser og drift: Man måles på adfærd og politiker og på, om man opfører sig ordentligt – ikke kun overfor aktionærer men overfor alle virksomhedens interessenter.
”Når man har tænkt sig at vokse så meget som os, så giver B Corp-værktøjet dig en slags dna, noget du næsten kan bruge som en strategi for, hvordan du vil have din virksomhedskultur til at udvikle sig. Vi synes, det er vigtigt at få på plads nu, så vi kan læne os op ad det, når vi vokser til 50, 100, 500 personer i fremtiden,” forklarer han.
Christopher Sveen har udfyldt ansøgningen i samtale med sin CEO, med deres investorer, andre dele af ledelsen, virksomhedens øvrige medarbejdere osv.:
”Der har været mange spørgsmål om noget, vi måske ikke arbejder med i dag – bl.a. fordi vi stadig er en meget lille virksomhed. Men vi får anledning til at føre samtale med os selv og vores medarbejdere om, hvad vi gerne vil, og hvad vi går op i. Det giver os chancen for at være proaktive. Vi får en slags vejkort, som viser os, hvad vi kunne gøre, hvis vi ville,” siger Christopher Sveen og fortsætter:
”Både vores investor og vores ledelse betragter dette som noget, der vil hjælpe os med at udvikle vores virksomhed. Man kan sige, at B Corp udgør en slags rygrad i forhold til det nervesystem, vi gerne vil have vores virksomhedskultur til at udvikle sig til".
Intern inspiration
B Corps findes i alle størrelser og spørgeskemaet til analysen findes også i forskellige udgaver afhængig af virksomhedsstørrelse. Der er er også store koncerner, som er en del af B Corp-bevægelsen, dog uden at have certificeret hele butikken.
I stedet vælger de typisk at få et antal datterselskaber certificeret, og de tjener så som inspiration for resten af virksomheden:
”I franske Danone er man f.eks. ved at få certificeret 10 datterselskaber, og koncernen har så en dedikeret B Corp-manager, som bruger de 10 boldbaner til at identificere, hvad resten af koncernen kan lære af det,” fortæller Nille Nolsø Skalts.
Danone har sat sig det mål, at hele koncernen skal være certificeret som B Corp i 2030. Det er den første multinationale virksomhed, der har taget det skridt, hvilket af nogle tolkes som et tegn på, at B Corp er ved at blive mainstream.
Danske planer
Nille Nolsø Skalts og Nicoline Olesen forventer at der med udgangen af 2017 vil være 10 certificerede B Corps i Danmark. Sideløbende skal der bygges en forening op, som står for samarbejde, udvikling og certificering, men om den skal være dansk eller skandinavisk, og hvem dens vigtigste alliancepartnere skal være, er under overvejelse.
I første omgang er der for nylig kommet et dansk website - www.bcorp.dk med inspiration og tilbud til interesserede danske virksomheder.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: certificering og uddannelse