Bæredygtighed er den nye trend i danske B2B-indkøb
Dansk Industri har netop udgivet en ny B2B-analyse med fokus på indkøberens adfærd og den digitale udvikling. Og her slår nye trends indenfor bæredygtighed igennem hos de professionelle danske indkøbere.
52 procent af danske B2B-indkøbere oplever, at alverdens udfordringer såsom inflation, udfordringer i forsyningskanaler, miljø, energikrise og krig har sat sine spor i forhold til, hvordan de køber ind.
Sådan lyder en af konklusionerne i en ny analyse, som Dansk Industri (DI) har udarbejdet. Her har brancheorganisation taget pulsen på B2B-branchen og de trends, der præger den i øjeblikket.
Læs også: Analyse: Flere B2B’ere stiller krav om bæredygtighed
Og her er der særligt et nøgleord, som går igen – nemlig bæredygtighed.
For overordnet set bliver der købt mindre ind, men der er også kommet fokus på bæredygtige indkøb, som er en ny faktor, der spiller ind, når den professionelle indkøber gør sine indkøb.
I den nye analyse, hvor DI har spurgt 1000 danske B2B-indkøbere, tilkendegiver 18 procent, at en af de forandringer, den nye virkelighed i 2024 har medført, er, at der er kommet fokus på bæredygtige indkøb.
Her udpeger indkøberne tre områder, som de navigerer efter med det overordnede mål at reducere klimaaftrykket til de nye klimaregnskaber, som de store virksomheder ved lov skal levere på i 2024.
Indkøberen tager blandt andet stilling til, hvordan produktet er produceret, hvordan produktet er emballageret, og hvordan det er leveret.
Læs også: Forbrugerrådet Tænk opstiller seks kriterier, som klimamærkning af fødevarer skal opfylde
48 procent af B2B-indkøberne finder nemlig bæredygtig levering vigtig, og 35 procent mener, det er vigtigt, at produkterne fremstilles med en såkaldt produktkonfigurator, der kan lave klimaaftryksberegninger ved produktbeskrivelsen.
Hertil vil 34 procent gerne have en samlet klimaaftryksberegning i kurven ved check-out.
– HCL