Bakterier kan redde 360.000 tons yoghurt
700.000 tons. Så meget vil ingrediensvirksomheden Chr. Hansen reducere det globale spild af mejeriprodukter med inden 2020. Det sker for at hjælpe med at løse verdens udfordringer og samtidig øge indtjeningen.
360.000 tons yoghurt. Så meget kan produktet FreshQ, der er baseret på bakterier, årligt reducere spildet af yoghurt i EU. Det vurderer ingrediensvirksomheden Chr. Hansen i en ny forskervurderet rapport om madspild, som i dag mandag præsenteres på konferencen Danske pionerer for bæredygtighed.
- Tallet er udtryk for, hvor meget yoghurt, der ikke ville gå til spilde, hvis alle mejerier i EU brugte vores produkt. Det gør de selvfølgelig ikke, men det seneste år har det medvirket til, at 100.000 ton mindre yoghurt er gået til spilde på globalt plan, så vi er godt i gang, siger Marketing Director Peter Thøysen, Chr. Hansen.
Rapporten fra Chr. Hansen viser samtidig, at der er et stort behov for at reducere spildet af yoghurt. Den dokumenterer, at 17 pct. af al yoghurt i EU bliver smidt ud. Det svarer til 1,5 millioner tons yoghurt, og halvdelen af det smides ud af forbrugere, der aldrig har åbnet yoghurten.
- Vores produkt virker ved at forlænge holdbarheden ved at lade naturens egne forsvarsmekanismer beskytte yoghurten mod fordærv fra f.eks. gær og skimmel. Det giver produktet en længere levetid og forøger dermed sandsynligheden for, at den når at blive spist, forklarer Peter Thøysen.
Se også "Verdensmålkompasset - vejledning til virksomheders arbejde med verdensmålene"
Del af større mål
Produktet fra Chr. Hansen er en del af virksomhedens strategiske fokusområde ”biobeskyttelse” og samtidig en væsentlig del af virksomhedens mål om at bidrage til at løse verdens udfordringer, som de er formuleret i 17 verdensmål.
- Vi arbejder målrettet på at hjælpe med at løse 3 af de 17 mål. Udryddelse af sult, sundhed og trivsel samt ansvarlig produktion. Både fordi vi mener, det er en del af virksomheders ansvar at føre verden i en positiv retning, men også fordi der er et stort markedspotentiale i det. Derfor har vi blandt andet sat et mål om, at vi skal nedbringe det globale spild af mejeriprodukter med 700.000 tons inden 2020, hvilket vi er godt på vej til at opfylde, siger Peter Thøysen.
Han påpeger, at Chr. Hansens kunder, der primært er fødevareproducenter, i stigende grad bliver mødt af krav fra detailledet om ansvarlig virksomhedsdrift.
- Derfor er vores produkter meget efterspurgte, da de bidrager til at opfylde fødevareproducenternes egne mål, siger Peter Thøysen.
Læs også: Sund færdigmad hitter hos forbrugerne
Ansvarlighed er konkurrenceparameter
Hos mejeriet Arla Foods bekræfter CSR-chef Kristian Eriknauer, at både forbrugere og detailleddet i stigende grad efterspørger ansvarlig virksomhedsdrift.
- Det er helt sikkert et konkurrenceparameter. Forbrugere i den vestlige del af verden vil i stadig stigende grad sikre sig, at de via deres indkøb er del af en del af løsningen på verdens udfordringer. Blandet andet derfor har vi som en del af vores samlede miljøstrategi opsat et mål om at reducere madspildet fra vores produkter med 50 pct. Det gør vi blandt andet ved at udvikle emballager, der reducerer spildet, og gennem samarbejder med f.eks. Fødevarebanken. Og så er produkterne fra Chr. Hansen også en god hjælp i den forbindelse, siger Kristian Eriknauer.
Arla Foods arbejder desuden også målrettet på at opfylde 3 af verdensmålene. Det gælder målet om at stoppe sult, målet om anstændige jobs og økonomisk vækst samt målet om ansvarligt forbrug og produktion.
- Blandt andet er vi netop begyndt på et projekt i Nigeria i samarbejde med CARE Danmark, hvor vi vil undersøge, hvordan vi kan bidrage til at øge den lokale mælkeproduktion og forbedre kølekæden, så der går mindre til spilde, siger Kristian Eriknauer.
Læs også: Køling er hot i Afrika
Ansvarlighed er fremtiden
I DI påpeger direktør Tine Roed også, at ansvarlig virksomhedsdrift i stigende grad bliver afgørende for, om en virksomhed har succes eller ej.
- På fødevareområdet er det meget synligt i den daglige debat, men det gør sig gældende på alle andre områder også. I de store globale virksomheder bliver ansvarlighed og verdensmål i stigende grad indarbejdet i den overordnede forretningsstrategi, og som underleverandør vil man derfor også i stigende grad blive mødt af krav om at kunne bidrage til at opfylde disse mål, siger Tine Roed.
Hun bemærker desuden, at undersøgelser viser, at virksomheder, der har fokus på ansvarlig drift, tjener mere end dem, der ikke har.
- Det giver jo nærmest sig selv, at virksomheder, der løser globale problemer, har en forretningsmodel, der holder på sigt. Dem, der løser det bedst, får det største marked, og danske virksomheder står godt i konkurrencen, siger Tine Roed.
Læs også: Derfor er social ansvarlighed også en god forretning