Ben & Jerry’s lancerer nyt klimainitiativ baseret på blockchain-teknologi
Isbrandet Ben & Jerry's har offentliggjort et nyt klimavenligt initiativ i samarbejde med NGO'en Poseidon: Verdens første digitale forhandlerplatform, der bygger på block-chain teknologi, og som skal gøre kunderne bevidste om deres eget CO2-aftryk.
Verdens første forhandlerplatform, der skal oprette et såkaldt "carbon-credit system", har set dagens lys i London. Initiativet er søsat af den verdensomspændende isproducent Ben & Jerry’s, og bruger blockchain-teknologi til at give forbrugerne muligheder for at købe is med tanke på miljøet. Ved hvert køb kan man dermed opbygge sin egen personlige CO2-kredit.
Læs også: Virksomheder er verdens nye aktivister
Platformen er oprettet af nonprofit-organisationen Poseidon Foundation, og anvender deres ”kulstofvaluta”, der blev lanceret i 2017. Teknologien giver dagligvarer en bestemt kulstofværdi alt efter, hvor meget produktet belaster klimaet. Denne kulstofvaluta giver virksomheder og forbrugere mulighed for at måle deres egen klimaindsats og dermed regulere den.
"Vi er begejstrede for at se vores pilotprojekt med Ben & Jerry's fuldt operationelt, hvilket for første gang giver forbrugerne mulighed for at genbalancere deres eget klimaaftryk, og genoprette kulstofkoncentrationen i atmosfæren undervejs", siger Poseidons grundlægger og CEO, Laszlo Giricz, til sustainablebrands.com.
Indtil nu har det kun været muligt for store virksomheder at købe sig til kulstofvaluta, og kun i massive mængder. Denne mulighed har hidtil fungeret som en måde, hvorpå virksomheder kunne kompensere for de fossile brændstoffer, som blev udledt i forbindelse med virksomhedens drift.
Med pilotprojektet, der vil blive drevet fra en af Ben & Jerry's butikker i London, kan privatpersoner nu også træffe købsbeslutninger, der er mere hensigtsmæssige i forhold til miljøet.
Et stort klimapotentiale i platformen
"Selv om dette kun er et lille pilotprojekt, så er teknologien nu bevist og kan blive fuldt skaleret og integreret, hvilket giver alle mulighed for at forstå deres egen kulstofpåvirkning og handle. På bare tre uger har vi allerede beskyttet mere end 1.000 træer via London-butikken, hvilket svarer til et areal på 77 tennisbaner, og er meget opmuntrende og viser platformenens potentiale i at drive et adfærdsskifte, når den bliver udbredt", forklarer Laszlo Giricz.
Ben & Jerry’s har i mange år arbejdet for at finde måder, hvorpå virksomheden kan reducere deres miljømæssige påvirkning blandt andet via en selvpålagt kulstofafgift. For ligesom næste alle andre virksomheder har isfabrikanten også et udslip af drivhusgasser.
"Vi har en lang vej endnu inden for vores egen virksomhed for at reducere vores afhængighed af fossile brændstoffer, men vi har også lavet nogle store forpligtelser og vil være gennemsigtige om vores indflydelse", siger Chris Gale, chef for Ben & Jerry's Social Mission Europa, og fortsætter:
Læs også: Ben & Jerry's nægter at sælge is med ens kugler i Australien
"Samtidig vil vi bruge alle dele af vores forretning til at understøtte en overgang til en kulstoffattig økonomi. Det indebærer at sætte en intern pris på kulstof og sætte os ambitiøse mål for at reducere vores absolutte kulstofemissioner med 80 procent inden 2020. Vi er begejstrede for den mulighed, som Poseidon Foundations nye teknologi bidrager med ved at forbinde kunder med klimaindsatsen", uddyber han.
- EST