22.08.2018  |  Samfund

Berendsen styrker økonomien ved at se verdensmål som forretning – ikke filantropi

Indhold fra partner Hvad er dette?

FN’s verdensmål skaber forretningsmuligheder for mindst 12 billioner dollar . Men hvad skal der til for, at ikke kun landets største virksomheder – men også små og mellemstore virksomheder – kan få en sundere økonomi ved at skabe en mere bæredygtig forretning? For Berendsen Danmark har vejen til succes handlet om at prioritere og fokusere målrettet på kun de udvalgte verdensmål og partnere, som er mest lønsomme og relevante for kerneforretningen.

At være CSR-partnere for kunder giver årlig omsætning
For Berendsen er bæredygtighed en grundværdi, og Berendsen var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificerede. Som landets førende leverandør af tekstilservices ser Berendsen det også som deres ansvar at inspirere andre virksomheder til at blive mere bæredygtige – men ifølge CSR-chef, Anne-Sophie Stokbro er det vigtigt for forretningen at fokusere på CSR-samarbejder, der giver alle parter økonomiske resultater. Blandt Berendsens kunder efterspørger især hotel- og restaurationsbranchen, at CSR bliver en del af kontrakten. Ifølge en undersøgelse mener 95 % af professionelle indkøbere, at hotel- og restaurationsbranchen skal iværksætte flere grønne initiativer – og da branchens miljøbelastning i høj grad kommer fra linnedvask, tilbyder Berendsen nu at blive deres CSR-partnere. Dét giver Berendsen en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb.

”Hvis vi starter et samarbejde med en stor hotelkæde, som ønsker en CSR-partner, så definerer vi først, hvor deres tilknytning til verdensmålene er – og hvordan vores tekstilservices kan skabe en unik CSR-profil for dem. Selvom vi tilbyder, at tekstilerne i hele livscyklussen bliver produceret, vasket, fragtet og genanvendt ud fra de højeste CSR-krav… så handler vores service til den branche nu ikke kun om produktet, men også om en CSR-konsulentydelse. Og det gavner både miljøet og begge parter økonomisk”, siger CSR-chef, Anne-Sophie Stokbro.

Danske kommuner efterspørger partnere til miljøoptimering
En ny undersøgelse fra Deloitte viser, at 57 % af danske kommuner i 2018 mener, at verdensmålene er vigtige for deres kommune – og at verdensmålene kan være et springbræt til nye partnerskaber. Men kun 1 ud af 3 danske kommuner har en plan for, hvordan verdensmålene skal implementeres. Berendsen udlejer bl.a. miljømærket linned og arbejdstøj med svanemærkede vaskeløsninger til kommuner – og da én af landets kommuner for kort tid siden valgte Berendsen som leverandør, skyldtes det i høj grad, at Berendsen scorede 87 % i kategorien: ”Bæredygtighed”.

”Vi har i mange år samarbejdet tæt med kommunerne, og vi oplever, at CSR og verdensmålene i stigende grad er blevet et afgørende konkurrenceparameter, når vi deltager i udbud om at levere tekstil- og vaskeløsninger til landets kommuner. Vi håber, at flere private virksomheder i de kommende år vil være åbne for de forretningsmuligheder og CSR-partnerskaber, som kommunerne lige nu efterspørger. Og mit råd til de virksomheder er at prioritere og kun satse på de verdensmål, som ligger inden for deres kerneprodukt og indflydelsessfære – det er den mest effektive og lønsomme vej til at udvikle forretningen”, siger Anne-Sophie Stokbro.

Forretningsudvikling via massive miljøoptimeringer

Gode råd fra Berendsens CSR-chef

Her er 5 gode råd fra Anne-Sophie Stokbro til små og store virksomheder, der vil gøre CSR til en god forretning:

  1. Find en individuel CSR-profil: Tag afsæt i jeres kerneprodukt og målgruppe. Selvom der er 17 verdensmål, kan ingen virksomhed arbejde meningsfuldt med dem alle – og det er ulønsomt for virksomheder i samme branche at arbejde med samme mål på samme måde. Tænk nyt og skab en individuel, konkurrencedygtig CSR-profil.
  2. Skab relevante partnerskaber: Vælg partnere, der arbejder med de samme CSR-mål som jeres egen virksomhed.
  3. Bliv certificeret: Kravene i Svanemærket og andre certificeringer stiger konstant og sikrer, at I kan arbejde struktureret med at forbedre CSR-resultaterne.
  4. Engager hele virksomheden: Sørg for, at ikke kun CSR-afdelingen – men også ledelsen, produktionen, marketing- og salgsafdelingen – arbejder med CSR. Så kan målene omsættes til handling, investering, besparelser og mersalg.
  5. CSR-optimer virksomhedens leverandører: Tænk et ekstra led ud i forsyningskæden. Læs mere i artiklen her om, hvordan Berendsen via bl.a. FN’s Global Compact stiller CSR-krav til leverandører.

For Berendsen selv er kerneproduktet tekstilvask, og derfor har virksomheden bl.a. fokus på verdensmål 6: ”Rent vand og sanitet”. Siden 2004 har Berendsen halveret vandforbruget ved bl.a. at samarbejde tæt med de partnere, der står bag virksomhedens certificeringer som bl.a. Svanemærket, ISO 14001 og DS 49001. Men som Anne-Sophie Stokbro fortæller, samarbejder Berendsen også med flere mindre partnere, der er med til at innovere forretningen:

”Vores vaskeri i Holbæk arbejder lige nu på at blive det første vaskeri i verden, der kan vaske helt uden drikkevand – og kun med regnvand og genanvendt vand. At dét projekt viser lovende resultater skyldes bl.a., at vi har samarbejdet med NIRAS, som er en rådgivende ingeniørvirksomhed, Aquarden Technologies, der er spildevandsspecialister, og det lokale forsyningsselskab Fors, som har sagt ”ja” til, at vaskeriet kan koble sig på det lokale regnvandsanlæg. Og den viden, vi får i projektet, kan ikke kun spare os for massive vandudgifter og skabe CSR-forretningsmuligheder for alle involverede parter. Det kan også give livsvigtig læring til virksomheder i lande med alvorlig vandmangel”.

I et nyt projekt med Teknologisk Institut tester Berendsen også, om det er muligt at måle og tidligt i processen fjerne de små mikroplastpartikler, som naturligt udskilles under industrivask af bl.a. måtter – se videoen her

Det er et af Berendsens initiativer for at støtte op om verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion – og verdensmål 14: Livet i havet.  

Denne artikel er en del af temaet I fokus: sundhed og bæredygtighed

Mere fra Berendsen Textil Service A/S

Berendsen Textil Service A/S

www.berendsen.dk

Berendsen er en del af Elis – en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services.Elis er til stede i Europa og Latinamerika og er førende i de fleste af de 28 lande, hvor virksomheden har aktiviteter. Koncernen har 45.000 professionelle medarbejdere i 440 produktions- og servicecentre, og vi arbejder for den offentlige sektor og…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere