Bornholm vil gøre god forretning til grøn forretning
Med sin ’Bright Green Island’-strategi har Bornholm sat klare klimamål. Gennem projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm er 43 virksomheder ved at omstille sig efter en grøn forretningsplan, der samtidig er god for bundlinjen.
Små og mellemstore virksomheder på Bornholm har fået en håndsrækning, når det kommer til den grønne omstilling i form af projektet Bæredygtig Bundlinje Bornholm (BBB). BBB matcher virksomheder med rådgivere i form af for eksempel ingeniører, forretningsudviklere og tekniske rådgivere, som kan se, hvor der er størst økonomisk og bæredygtig effekt at hente for bornholmske virksomheder.
Det skriver Børsen.
Læs også: Ølinnovation er godt nyt for klimaudsatte landbrug
“Sparringen med rådgivere giver virksomhederne blod på tanden og mod på at integrere bæredygtighed i deres forretning”, forklarer projektleder Anne-Sofie Hattesen til avisen.
De grønne forretningsmodeller skal være med til at indfri virksomhedernes potentiale for energi- og materialeeffektiviseringer, cirkulær økonomi og grøn forretningsudvikling, og på den måde gøre det muligt for Bornholm at opnå både sin 2025 og 2040-målsætning. I ’Bright Green Island’-strategien har Bornholms kommune nemlig sat et mål om at blive en CO2-neutral ø i 2025 – og fossilfri i 2040.
Win-win-win
For borgmester Thomas Thors handler det også om at se de økonomiske fordele ved at forfølge de grønne tiltag: “Det er ikke bare nogle luftige idéer, sådan lidt hippieagtigt. Det er cool cash, når det kommer til stykket”, understreger han.
Det har også været afgørende for Timmi Nielsen, som ejer forlystelsesparken Brændesgårdshaven nær Svaneke sammen med sin kone, at folkene fra BBB forstod hans vilkår som selvstændig erhvervsdrivende.
Ved både at kigge på her-og-nu besparelser på energi og materialer, samt mere langsigtede konkurrencefordele har bæredygtige tiltag også givet økonomisk mening for Timmi Nielsen og konen Anita.
Læs også: Enzymatisk genanvendt plastik består prøven i førende mærkers flasker
Hans kommende grønne investering er i solfangere, varmtvandsbeholdere og supplerende varmepumper, der kan varme vand til både opvasken og vandlandet med solenergi. For selvom det er dyrt i begyndelsen, ”så er der gratis bæredygtig energi lige ned i vores bassin, så længe solen står op”, lyder det fra Timmi Nielsen.
Derudover forventer erhvervschef Christa Lodahl fra Business Center Bornholm desuden, at øens grønne fokus kan tiltrække de yngre generationer, der har fokus på: Hvad gør min arbejdsplads, for at vi også har en god fremtid for vores børn?
På den måde kan grøn omstilling fungere som en win-win-win for den lille ø i Østersøen, håber hun.
- KCP