22.02.2023 | Kommunikation
Bureaudirektør: Den klassiske reklame dur ikke længere til klimakommunikation
CEO og medstifter af dansk bureau er klar til at vinke farvel til den konventionelle reklame, når virksomheder fremover skal kommunikere om klimatiltag og bæredygtighed.
Kim Boisen peger på explainers og ekspertråd som andre måder at kommunikere om sine klimatiltag på. Arkivfoto.
Hvis det står til Kim Boisen, CEO og medstifter af bureauet Robert/Boisen & Like-minded, skal den klassiske reklame ikke længere være svaret, når det kommer til virksomheders klimakommunikation.
I et interview med Markedsføring, fortæller han, at der de sidste ti år har været en udvikling, hvor virksomheder har brugt klimakommunikation som en positioneringsstrategi.
Læs også: Kun 1 ud af 20 europæiske virksomheder kan fremvise 1,5°C -klimastrategier
Ifølge Kim Boisen har det for nogle resulteret i beskyldninger om greenwashing, mens andre generelt er ekstra påpasselige på grund af ”striks tolkning” fra Forbrugerombudsmanden og manglende præcedens.
Derfor har CEO'en et par bud på, hvordan virksomheder ellers kan kommunikere om bæredygtige tiltag, produkter og implementeringer.
“De andre formater kan for eksempel være explainers, at give taletid til eksperter, engagere folk i at blive ambassadører for din sag og et gennemarbejdet public affairs-spor, hvor du som virksomhed kan forsøge at få politisk indflydelse,” siger han til Markedsføring.
- HCL
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.