Carlsbergs papirflaske rykker nærmere
Verdens første ’papirølflaske’ af bæredygtige træfibre kommer i dag et skridt tættere på virkeligheden, når Carlsberg, der står bag konceptet, serverer øl i to prototyper på idéen som en del af C40-topmødet i København. Et nyt fællesskab på området får bl.a. Coca-Cola som partner.
Den har været godt små fem år undervejs, men nu er vision ved at blive til virkelighed. Siden starten af 2015 har Carlsberg sammen med emballagevirksomhederne Ecoxpac og BillerudKorsnäs arbejdet på at udvikle en miljøvenlig ’papirølflaske’ af bæredygtige træfibre, og i dag bliver to prototyper på idéen så testet i forbindelse med C40-topmødet i København.
Læs også: Carlsberg revitaliserer brandet med bæredygtighedspakke
De to versioner af den såkaldte Green Fibre Bottle, der vil blive brugt til servering ved topmødet, er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde væske.
Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100 procent biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100 procent biobaseret flaske uden polymerer.
Det er en nyhed, man har set frem til at dele med omverdenen, beretter CSR-chef Simon Boas Hoffmeyer på LinkedIn, og som bidrager til selskabets Together Towards ZERO-strategi, hvori der bl.a. indgår en forpligtelse til at opnå nul CO2 fra bryggerierne og et mål om at nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 procent i 2030.
Af samme årsag fortsætter arbejdet med papirflaskerne også fremadrettet, fortæller bryggeriet.
”Vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer”, siger VP for Group Development, Myriam Shingleton.
Som en del af arbejdet med papirflasken har BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA etableret joint venture-selskabet Paboco. Her lancerer man i dag et papirflaskefællesskab, hvor Carlsberg får følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal.
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Læs også: Pepsi og Cola øger plastgenbruget
”Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid”, siger adm. direktør for Paboco, Gittan Schiöld
-AK