11.10.2019 | Klima, miljø og energi
Carlsbergs papirflaske rykker nærmere
Verdens første ’papirølflaske’ af bæredygtige træfibre kommer i dag et skridt tættere på virkeligheden, når Carlsberg, der står bag konceptet, serverer øl i to prototyper på idéen som en del af C40-topmødet i København. Et nyt fællesskab på området får bl.a. Coca-Cola som partner.
Den har været godt små fem år undervejs, men nu er vision ved at blive til virkelighed. Siden starten af 2015 har Carlsberg sammen med emballagevirksomhederne Ecoxpac og BillerudKorsnäs arbejdet på at udvikle en miljøvenlig ’papirølflaske’ af bæredygtige træfibre, og i dag bliver to prototyper på idéen så testet i forbindelse med C40-topmødet i København.
Læs også: Carlsberg revitaliserer brandet med bæredygtighedspakke
De to versioner af den såkaldte Green Fibre Bottle, der vil blive brugt til servering ved topmødet, er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde væske.
Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100 procent biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100 procent biobaseret flaske uden polymerer.
I have followed the development since 2015. I am very happy to host the launch of the Paper Bottle Community at J.C. Jacobsen’s old residence later. The #C40Summit is an excellent opportunity to reveal our progress towards a recyclable and biobased paper bottle #TheFutureWeWant pic.twitter.com/PemlsDoipz
— Flemming Besenbacher (@Besenbacher2012) October 11, 2019
Det er en nyhed, man har set frem til at dele med omverdenen, beretter CSR-chef Simon Boas Hoffmeyer på LinkedIn, og som bidrager til selskabets Together Towards ZERO-strategi, hvori der bl.a. indgår en forpligtelse til at opnå nul CO2 fra bryggerierne og et mål om at nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30 procent i 2030.
Af samme årsag fortsætter arbejdet med papirflaskerne også fremadrettet, fortæller bryggeriet.
”Vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer”, siger VP for Group Development, Myriam Shingleton.
Som en del af arbejdet med papirflasken har BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA etableret joint venture-selskabet Paboco. Her lancerer man i dag et papirflaskefællesskab, hvor Carlsberg får følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal.
Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.
Læs også: Pepsi og Cola øger plastgenbruget
”Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid”, siger adm. direktør for Paboco, Gittan Schiöld
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)