22.11.2017  |  Klima, miljø og energi

CDP: Værdier for 6.000 mia. kr. står og falder med verdens skove

Omsætninger for sammenlagt op mod 941 mia. dollars er afhængig af produkter, der er forbundet med skovrydning, viser ny rapport fra CDP. Trods udbredte risici og en god business case har for få virksomheder konkrete mål på området.

Håndteringen af den globale skovrydning er helt central i kampen mod klimaforandringerne. 15 procent af alle drivhusgasudledninger kommer direkte fra skovrydning og op mod 33 procent af tiltagene, der skal hjælpe klimaet, afhænger af at bevare verdens skove.

Læs også: Nyt værktøj til klimavurdering af fonde klar

Det skriver CDP, der med sin Global Forests Report for 2017 viser en ”klar business case for investorer, der understreger de materielle risici, som er forbundet med skovrydning, og de muligheder der opstår for dem, der arbejder i mod den”, som det hedder.

Ifølge det non-profitbaserede konsulenthus er værdier for op mod 941 mia. dollars (5.975 mia. kr.) afhængige af råvarer, der er forbundet til skovrydning, herunder eksempelvis soya, palmeolie, kvæg og tømmer. 87 procent af de virksomheder, der har rapporteret til CDP, kan identificere risici ifm. skovrydning og knap en tredjedel (32 procent) kan allerede mærke effekterne.

Til trods for dette, viser rapporten også, at kun 13 procent af disse virksomheder har tidsbestemte målsætninger omkring nul-skovrydning, ligesom der mangler gennemsigtighed; ud af de 838 selskaber, CDP henvendte sig til på vegne af investorerne, vendte færre end hver fjerde (23 procent) tilbage med informationer.

God business case i at bekæmpe skovrydning
På den baggrund opfordrer CDP investorerne til at ”… løfte deres engagement og kræve et højere niveau af transparens fra virksomhederne”, som CDPs director of forests, Morgan Gillespy, siger. Specielt ser man gerne, at flere selskaber sørger for, at ansvaret og overblikket når ind i bestyrelserne. Ifølge rapporten tillægger 36 procent af virksomhederne ikke deres bestyrelse noget ansvar på området.

Samtidig ser CDP et voksende marked for skovrydningsfri produkter. 87 procent af selskaberne i undersøgelsen melder således, at de ser forretningsmuligheder i råvarer, der er skabt uden rydning af skov, og at 73 procent rapporterer om strategier, der skal reducere eller fjerne skovrydning helt. Ifølge Tropical Forest Alliance 2020 er der et årligt investerings- og finansieringspotentiale på $200 mia. (ca. 1.250 mia. kr.) frem mod 2020.

Her fremhæver CDP en god håndfuld virksomheder, bl.a. Brambles, L’Oreal, Tetra Pak og Unilever, der har fået topkarakterer i selskabets A List 2017, og dermed illustrerer at best practice omkring skovrydning kan forenes med profitabilitet på langt sigt.

Læs også: Ny rapport: Kakao dyrkes ulovligt i beskyttede nationalparker

”Det at være en bæredygtig virksomhed går hånd i hånd med at være en succesfuld virksomhed, i takt med at vi understøtter profitabel vækst for vores brands, spare omkostninger, reducerer risici og skaber innovation”, siger CFO for Unilever, Graeme Pitkethly, til CDP i forbindelse med rangeringen.

Selskaber som Unilever skal ifølge CDP være med til at ”tippe balancen og opnå visionen om en økonomi, der trives til glæde for både mennesker og planet”.

-AK

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere