Fem mand til at involvere 14.000 i bæredygtighed
Supply chain-virksomheden Chep har kun fem ansatte med bæredygtighed på visitkortet, ifølge selskabets globale sustainability-chef, Juan Jose Freijo. Men med den rette opbakning og strategi kan de få alle 14.000 medarbejdere med, fortæller han. Og reelt bidrager hundredvis.
Med en gennemgående forretningsmodel, hvor man lejer paller, containere, genanvendelige plastbeholdere, kasser, bakker og butiksudstillingsenheder ud i stor stil, er supply chain-virksomheden Chep ”fundamentalt bæredygtig og cirkulær”.
Læs også: Chep Europe fastholder sin topplacering som socialt ansvarlig virksomhed
Det siger Juan Jose Freijo, der er Global Head of Sustainability i Cheps australske moderselskab, Brambles Group, til CSR.dk, som svar på spørgsmålet om, hvilken rolle, bæredygtighed spiller for koncernen.
Med 13 år i selskabet bag sig, og forskellige positioner i bæredygtighedsteamet siden 2010, har han været med til at udarbejde adskillige sustainability-strategier, både internt i virksomheden, og gennem branchesamarbejder med andre aktører i industrien – noget som han i øvrigt betegner som afgørende i forhold til at lykkes med FN’s Verdensmål, som Brambles/Chep arbejder aktivt med.
Når nu bæredygtighed er så central en komponent i en virksomhed, som tilfældet er i Brambles Group, så kunne man nemt tro, at de har et massivt hold af eksperter og policymakers til at udstikke kursen og definere det ene tiltag efter det andet, men det er faktisk ikke tilfældet.
Sammenlignet med de 14.000 ansatte, den samlede koncern har på lønningslisten, så er bæredygtighedsteamet faktisk ganske lille.
Involvering fra flere vinkler
”Vi er faktisk kun fem mand med sustainability på visitkortet, som så har til opgave at involvere hele organisationen. But we like it small, og det fungerer. Og reelt er der jo hundredvis af folk andre steder i selskabet, der også bidrager”, forklarer Juan Jose Freijo.
Videre fortæller spanieren, der af de fleste bare bliver kaldt JJ, at man arbejder med flere forskellige tilgange, når det kommer til at få alle til at tage den bæredygtige dagsorden til sig.
”Når man som organisation skal have så mange mennesker til at adoptere en tankegang, så skal det komme fra flere sider. Vi arbejder både med top-down-metoder og mere organiske vinkler. Her har vi altid topledelsens opbakning, hvilket er helt afgørende, og så kommer der spontane initiativer fra andre steder i koncernen, som vi koordinerer”, siger han.
Det resulterer i det, Juan Jose Freijo med et glimt i øjet kalder ”vores lille hemmelighed” i form af en ’virtuel cirkel’, hvor idéer florerer lidt på samme måde som virksomhedens produkter. De bedste fletter sig ind i den overordnede forretningsmodel, der som nævnt allerede er baseret på et cirkulært purpose.
Bæredygtighed som en synlig del af tilbud
Og det er en model, der virker på alle planer, understreger Freijo. Hos Brambles er bæredygtighed og finansiel succes således definitivt ikke hinandens modsætninger, men derimod to faktorer, der ”går hånd i hånd”, som han formulerer det. Det handler bl.a. om at udnytte de materialer, man anvender optimalt.
”Vi bruger 100 procent bæredygtighedscertificeret træ og 100 procent genbrugsplast i vores paller, og generelt er vi meget åbne omkring hvilke materialer, der giver mening for os. Jeg er materialeagnostiker, og i min bog findes der ikke dårlige materialer; det handler om at anskaffe og bruge dem ordentligt”, siger han og fortsætter:
”I det hele taget er bæredygtighed den rigtige måde at spare penge på. Vi sørger eksempelvis for, at vores træpalleleverandører anvender overskudstømmer, som er en værdifuld ressource, der ikke bør gå til spilde. Det skaber omsætning i stedet for tab for alle parter, så det synes vi er en åbenlys rigtig tilgang”, siger Juan Jose Freijo.
Strategien betyder bl.a., at Chep for nylig blev kåret til verdens næstmest bæredygtige virksomhed af den amerikanske avis Barrons, og tidligere i år blev man – som den første virksomhed i branchen – udmærket med EcoVadis’ Gold Recognition Level for fjerde år i træk.
Den bæredygtige profil er i øvrigt ikke noget, man er bleg for at bruge i markedsføringssammenhæng, understreger JJ Freijo. Det er nemlig ved at være en efterspurgt egenskab på markedet.
Læs også: Cirkulær økonomi 2.0: Økosystemer og partnerskaber – og rigelig belønning
”Tidligere var der lidt en mangel på tillid på det her område, men efterhånden som ikke mindst klimaforandringerne får mere og mere opmærksomhed, så er det min opfattelse, at der er meget få skeptikere tilbage. Derfor gør vi også vores cirkulære forretningsmodel til en synlig del af vores tilbud ved at sige, at vi giver fordele på bæredygtighedskontoen. Og det er noget, vi bliver valgt til på”, understreger han.