Cirkulær økonomi skal redefinere vækst

Der er store muligheder i den cirkulære økonomi, men virksomhederne skal være klar til at omstille sig, herunder på de indre linjer, påpegede en repræsentant for Ellen MacArthur Foundation, da HP præsenterede sine tanker på området.

Joe Iles (th) fra Ellen MacArthur Foundation og HPs Judy Glazer talte om cirkulær økonomi, da IT-giganten præsenterede sin bæredygtighedsstrategi i sidste uge. Foto: Anders Kampmann.

22.06.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Repræsentant for EMF ved eventen var digital arkitekt Joe Iles, og han lagde vægt på den teknologiske udvikling, virksomheder som HP er med til at understøtte, og de muligheder den udvikling giver for den cirkulære økonomi.

”Teknologisk innovation er med til at give cirkulær økonomi luft under vingerne som både et økonomisk, forretningsmæssigt og strategisk værktøj, der kan – og skal – redefinere vækst, eksempelvis gennem vedvarende energi, tanker om genanvendelse og nye forbrugsmønstre. I den forbindelse er det vigtigt, at man som produktionsvirksomhed integrerer de cirkulære principper i sin designfase, hvis det skal gøre en forskel”, sagde han.

Fra EMF’s side er man bevidst om, at cirkulær økonomi som begreb ikke nødvendigvis er lige tilgængeligt for alle typer og navnlig størrelser af virksomheder. Én ting er således, at en global koncern i milliardklassen som HP kan tage tankerne til sig, men for en SMV med en gennemprøvet måde at gøre tingene på, kan det virke mindre oplagt at sadle om i cirkulær retning.

Det er specielt plastik, som HP arbejder med i sin cirkulære strategi. Foto: Anders Kampmann.

Cirkulær økonomi er ikke noget fast dogme
For at gøre strategien mere ’tilnærmelig’ for mellemlaget af selskaber pegede Joe Iles derfor på vigtigheden af at bryde cirkulær økonomi som koncept lidt op, samtidig med at man betoner de potentielle ulemper ved ikke at arbejde med principperne.

”I vores optik er det en risiko i sig selv at sidde fast i det lineære stadie, hvor man udsætter sig selv for at blive ’disrupted’. Derfor vil vi gerne vise, at man eksempelvis kan fremhæve forskellige elementer af den cirkulære økonomi og tilpasse begrebet afhængig af modtageren. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et fast dogme, men noget der kan justeres i ganske vid udstrækning”, sagde Joe Iles, og fortsatte:

”Der skal ske et mindset shift, også i retning af en mere deleøkonomisk tilgang til tingene, sådan som vi ser dels en lang række tjenester praktisere, og dels også virksomheder som Renault, Tesla og Grover begynde på”.

Global Head of Sustainability and Product Compliance for HP, Judy Glazer, fulgte op ved at adressere den ”interne, organisatoriske kulturændring”, som ofte vil være nødvendig i større eller mindre grad, når en virksomhed skal omstille sig i retning af den cirkulære økonomi.

Læs også: Samarbejde bag cirkulær succes

”I en stor organisation som vores har vi gjort meget ud af at vise medarbejderne det store billede og den langsigtede værdi i de her principper. Vi skal i endnu højere grad til at sælge products as a service og det har allerede ført til, at vi har fået cirkulære modeller ind fra flere forskellige afdelinger i koncernen, som fx supply chain og returlogistik”, sagde hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online