CONCITO: Danmark er længere fra klimamålet i 2025 end forudset
Danmarks drivhusgasudledninger skal være reduceret med 50-54 procent i 2025. Sådan lyder ambitionen fra den tidligere såvel som den nye regering. Men nye beregninger fra CONCITO vurderer, at vi er længere fra målstregen, end regeringen selv fortæller.
Statsministeren gjorde det i sin nytårstale klart, at grøn omstilling ikke kun handler om at sætte mål, men om at komme i mål. Men selvom den nye midterregering har hævet de danske klimamål, fra at landet skal være klimaneutralt i 2050 til 2045, så halter det stadig, når det kommer til implementeringen.
Det vurderer den grønne tænketank CONCITO på baggrund af nye beregninger, som har vurderet de danske klimamålsætninger. Heriblandt målet, vedtaget af et bredt flertal i Folketinget, som kræver, at Danmark har reduceret sin udledning af drivhusgasser med 50-54 procent i forhold til 1990 i 2025.
I virkeligheden har det længere udsigter at nå de 50-54 procent reduktioner, hvis tempoet fortsætter som nu.
Læs også: Forbrugere overdriver bæredygtige valg: ”Praktik står i vejen for gode intentioner”
”Hvis Danmark skal levere på klimaet, og i øvrigt leve op til ambitionen om at være et grønt foregangsland, og inspirere andre lande til hurtig klimahandling, så skal vi ikke bare sætte ambitiøse mål, men også levere på dem,” siger Torsten Hasforth, der er seniorøkonom i CONCITO, og nævner, ”at der for eksempel skal mere fart på elektrificering af transporten, hurtigere indfasning af CO2-afgifter og implementering af kendte teknologier i landbruget”.
Den tidligere regerings klimaprogram anslog, at der mangler 0,4 til 3,5 mio. tons CO2e-reduktioner for at leve op til henholdsvis den lave og den høje ende af 2025-målet. CONCITO vurderer, at den beregning er for optimistisk, og at der mangler mellem 1,1 og 4,2 mio. tons reduktioner for at nå i mål.
Det svarer til minimum 550.000 fossile personbilers årlige udledning. Det er derfor afgørende, at regeringen fremlægger ny politik og virkemidler til at indfri klimamålet i 2025 og får det vedtaget tidligt i 2023.
”Opfyldelse af 2025-målet kræver hurtige reduktioner. Hvis vi skal have en effektiv og troværdig grøn omstilling, skal vi opfylde de mål, vi sætter os. For at vi kan nå klimamålet i 2025, er der behov for hurtige beslutninger, og vi opfordrer derfor regeringen til, inden for 100 dage, at fremlægge den politik, der sikrer, at 2025-klimamålet opfyldes,” tilføjer Torsten Hasforth.
52 procent reduktion er det mål, der kan og bør nås
CONCITO giver i en ny analyse sit bud på, hvilke klimatiltag og virkemidler i alle sektorer: energi, industri, landbrug og transport, der skal til for at Danmark kan nå klimamålet og reducere med 52% i 2025.
”Det handler ikke kun om at opfylde klimamålet, men også om at opfylde det på den rigtige måde. Derfor skal vi satse på tiltag, der også understøtter den langsigtede omstilling. Forslag som at blande biobrændstoffer i transportsektoren, når vi ved at fremtiden er elektrisk, dur derfor ikke,” uddyber Torben Hasforth.
Læs også: Danmark er ikke længere et foregangsland for energieffektivitet
At vi er længere fra at nå 2025-målet end forventet, skyldes især, at udbud af CCS-projekter er forsinket, og at Tyskland hæver deres dieselafgifter, hvilket fører til øget grænsehandel med diesel i Danmark.
Til gengæld trækker energikrisen sine spor, og data viser, at flere gasforbrugere end ventet skrotter fyret, og færre køber nye benzin- og dieselbiler.
- KCP