Coop forlænger levetid på arbejdstøj til MadCooperativet
Genbrug af jakker, svanemærket vask og god tekstiludnyttelse på tværs af butikker og medarbejdere. Alt det har Coop og Elis (tidl. Berendsen) et helhedsorienteret fokus på for at optimere forbruget og levetiden på arbejdstøjet til Coops nye madafdelinger.
I flere måneder har Coop været i gang med at ombygge slagter- og delikatesseafdelingerne i SuperBrugsen og Kvickly for at kunne åbne ca. 200 nye MadCooperativet-madafdelinger , som skal gøre de daglige måltider lettere for danskerne. Efterhånden som de nye madafdelinger har stået klar, har Coops faste tekstilservicepartner Elis også stået klar med arbejdstøj til medarbejderne – bl.a. jakker med det nye MadCooperativet-logo. Når virksomheder skal have nyt logo på tøjet, vælger de typisk at få fremstillet et helt nyt stykke arbejdstøj, hvor logoet broderes direkte på tøjet. Men i stedet har Coop valgt en mere ansvarlig løsning, hvor Elis har sat MadCooperativet-logoet ovenpå de tidligere Kvickly- og SuperBrugsen-logoer, så Coop kan genbruge en stor del af jakkerne fra de tidligere slagter- og delikatesseafdelinger.
Mathias Hvam, CSR Strategisk Projektleder i Coop, udtaler: ”I Coop vil vi gerne bevæge os mod en mere cirkulær økonomi og væk fra brug-og-smid-væk-kulturen. Vi vil bevare ressourcerne længst muligt, og vores samarbejde med Elis om arbejdstøjet til MadCooperativet er et rigtigt godt eksempel på, hvordan man med få midler og sund fornuft kan redde rigtig mange ressourcer. Samtidig sparer vi miljøet for det store forbrug af særligt vand og kemi, der er forbundet med at producere nye tekstiler”.
Optimal tekstiludnyttelse og svanemærket vask
I EU er tekstiler det 4. mest miljøbelastende forbrugsområde, kun overgået af bolig, transport og fødevarer – så det giver god mening at gøre en indsats for at nedbringe tekstilforbruget. Derfor har Coop også valgt at leje et ens sortiment af jakker til de nye madafdelinger med det samme MadCooperativet-logo på alle jakker. For det sikrer, at Elis løbende skal indkøbe færre nyproducerede jakker i forskellige størrelser til deres lager, da Elis nemmere kan cirkulere jakkerne på tværs af Coops forskellige butikker og medarbejdere.
”Når man står overfor en større udskiftning, handler det om at se på helheden og tænke hele vejen rundt over, hvordan man kan reducere forbruget og udnytte ressourcerne bedst i produkternes samlede levetid. Tit er det i designfasen, der er meget at vinde, og med vores ens jakker til MadCooperativet har vi valgt en løsning, som betyder, at vi bevarer tekstilerne længere og forbruger mindre, så der blandt andet skal dyrkes mindre bomuld og fremstilles og transporteres færre nye tekstiler til landet. Derudover bliver tekstilerne løbende vasket på Elis’ svanemærkede vaskerier, så vi tager også ansvar for og stiller krav til forbruget og miljø- og klimapåvirkningen fra den service, der er forbundet med vores medarbejderbeklædning”, siger Mathias Hvam og fortsætter:
”Generelt kan virksomheder opnå en stor CO2-besparelse ved at vælge svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj. Og i Coop er vi store tilhængere af miljømærkerne som bl.a. Svanemærket, der har en helhedsorienteret og standardiseret tilgang til at mindske miljøbelastningen på tværs af sektorer”.
At et vaskeri er svanemærket betyder, at hele tekstilservicen (ikke kun vaskemidler) overholder Svanemærkets krav om at minimere miljø- og klimapåvirkningen. Svanemærket sætter bl.a. grænser for energiforbrug og emission af drivhusgasser – og en analyse fra Nordisk Miljømærkning viser, at virksomheder og kommuner kan spare mindst 27 % CO2 ved at vælge en svanemærket tekstilservice frem for en gennemsnitlig ikke-svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj.
Læs mere om Nordisk Miljømærknings analyse af CO2-besparelsen ved svanemærket tekstilservice i artiklen her
100 % cirkulære tekstiler i 2030
Elis’ ambition er at opnå 100 % cirkulære tekstiler i 2030, og Elis gør en stor indsats for at optimere tekstilernes cirkularitet i både start-, brugs- og slutfasen. Elis indkøber først og fremmest slidstærke tekstiler, som kan holde til at blive vasket igen og igen og cirkuleret blandt forskellige brugere – og på Elis’ svanemærkede vaskerier bliver tekstilerne vasket skånsomt og løbende repareret for at forlænge levetiden. Elis arbejder også dedikeret på at give flest muligt af virksomhedens kasserede tekstiler et nyt liv – Elis engagerer sig bl.a. i forskningsprojekter indenfor tekstilgenanvendelse og danner partnerskaber med virksomheder og organisationer, der kan upcycle eller downcycle tekstilerne. Og ifølge Elis’ Salgschef, Niklas Harding Bach Jensen er det en fornøjelse at samarbejde med en så ansvarlig kunde som Coop:
”I de ca. 10 år, hvor vi har samarbejdet med Coop, har de haft et stort fokus på, hvordan vi i fællesskab kan sikre den bedste udnyttelse af tekstilerne og reducere spild. Derfor er det helt naturligt, at Coop forholder sig så holistisk og ansvarligt til deres tekstiler i forbindelse med udrulningen af MadCooperativet – og hos Elis er vi naturligvis taknemmelige og glade for, at vores kunder i dén grad vil være med til at drive den bæredygtige udvikling, så vi i fællesskab kan gøre en større forskel og tage et medansvar for at nedbringe erhvervslivets tekstilforbrug”.
Du kan læse mere om Elis’ indsats for at drive en cirkulær forretning i artiklen her
Om Coop og ansvarlighed:
- I 1981 begyndte Coop som den første dagligvarekæde i verden at have økologiske varer på hylderne.
- Fra 2011 har Coop sat fokus på at nedbringe danskernes madspild.
- I 2016 fik alle vaskemidler i Coops egne varemærker Svanemærket – og Coop gik over til kun at sælge OEKO-TEX-mærkede boligtekstiler.
- I 2019 stoppede Coop salget af engangsservice lavet af plast. I 2020 begyndte Coop at sortere al plastfolie fra vareleveringerne, og det bliver brugt til fremstillingen af Coops indkøbsposer.
Læs mere om Coops 185 vigtigste ansvarlighedshandlinger i Ansvarlighedsmagasinet her