06.05.2020  |  Strategi & ledelse

Coop laver bæreposer af selvproduceret affald

I den kommende tid skal Coop’s normale bæreposer af plastik erstattes af nye, der er fremstillet af genanvendt plast fra egne varer. Initiativet er en del af Coops strategi om at reducere forbruget af konventionel plastik med 25 procent i 2025.

Coops dagligvarekæder modtager hvert år over 600 tons plastfolie, der er svøbt rundt om produkter og varer. I stedet for at sende plastfolien videre som affald, vil koncernen nu indsamle folien og selv bruge den til at fremstille nye genbrugs-plastikposer. 

På den måde går plasten ikke til spilde, og man mindsker produktionen af ny plast.

"I Coop har vi ikke bare en ambition om at skære ned på plastikken på vores varer. Vi arbejder også på alle muligheder for at genanvende plasten. Det er den nye genbrugspose et fantastisk eksempel på”, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe Frese og uddyber: 

Læs også: Coop vil støtte danske fødevareproducenter i ny genstartsplan

“Vi har sat plastaffaldet fra vores egne butikker ind i et lukket system, så det nu bliver kørt direkte til plastproducenten og genbrugt i vores nye genbrugsposer”.

Poserne er en del af indsatserne i Coop’s ansvarlighedsstrategi ”Tid til at handle”, der blandt andet har et mål om at reducere forbruget af konventionel plastik med 25 procent i 2025.

"Det er godt at genbruge plastik. Så husk at bruge din bærepose igen og igen. Og når posen er slidt op, så husk at smide den i plastikcontaineren, så møder du den måske som ny pose et andet sted”, siger Signe Frese.  

De genanvendte plastikposer kan findes i koncernes butikker og skal afløse de gamle, efterhånden som disse bliver solgt.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere