Coop vil støtte danske fødevareproducenter i ny genstartsplan

Coop har med udgangspunkt i forslag fra sine medlemmer fremsat en plan for, hvordan fødevarebranchen skal hjælpes i gang efter coronakrisen.

I Genstartsplanen ønsker Coop derudover at fokusere på grøn omstilling samt mere digitale og hensynsfulde indkøbsvaner..

30.04.2020

CSR.dk

Gennem annoncer i dagblade og opslag på de sociale medier har Coop inviteret sine medlemmer til at komme med bud på, hvordan Coop kan hjælpe fødevarevirksomheder gennem krisen. Undersøgelsen har omfattet 1817 adspurgte i perioden fra den 8. til den 15. april, hvor Coop på baggrund af resultaterne i analysen og respondenternes svar, har besluttet at iværksætte en række initiativer. 

Ved spørgsmålet om, hvad danskerne vil gøre mere af efter coronakrisen, svarer 41 procent, at de vil handle mere lokalt, 66 procent har til hensigt at støtte danske virksomheder yderligere samt 77 procent der går ind for en stærkere grøn omstilling.

Læs også: Coop og Dansk Røde Kors går sammen om at hjælpe karantæneramte

Derfor agter Coop at yde en større indsats for danske varer. Dette er omfatter blandt andet et større sortiment af Coops egne mærker - herunder Änglamark, Coop og X-tra - samt danske producenter. 

”Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kroner over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning”, siger Jens Visholm, koncerndirektør hos Coop.

Inviterer producenterne hjem
Den første aftale om lokal produktion er allerede på plads. Produktion af Änglamark havregryn bliver nemlig flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.

”Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op”, Jens Visholm.

Læs også: Coop-initiativ skal arbejde for en grønnere fødevareindustri

Indsatsen for en øgning af det danske varesalg indbærer desuden synlig mærkning i butikkerne, fokus på markedsføring gennem kampagner i koncernens fem kæder samt en permanent salgskanal og biståelse af finansiering i Coop Crowdfunding for mindre producenter.

Initiativerne er det første led i en samlet Genstartsplan, som blandt andet også omfatter mere forretning i fællesskab, mere grøn omstilling, mere digitale og hensynsfulde indkøb.

- HCL

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

23.12.2024CSR.dk

Benhårde prioriteringer kan være nødvendige for fremtidens klimatilpasning

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams