Coop og Stop Spild Lokalt indgår landsaftale om madspild

En aftale mellem Coop og græsrodsorganisationen Stop Spild Lokalt skal sikre, at madspildet fra Coops butikker skal reduceres endnu mere. Butikkerne skal på fast basis og særligt ved højtider donere overskudsmad til antimadspildsorganisationen.

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Arkivfoto..

20.07.2020

CSR.dk

Den skal være med til at sikre, at endnu mere mad bliver spist og ikke går til spilde.

Målet med den nye aftale er, at 200 butikker til højtider og på mere fast basis skal donere overskudsmad til organisationen og dermed reducere madspildet fra butikkerne endnu mere.

Coop vil også styrke organisationen Stop Spild Lokalt ved at gøre det muligt for de mere end 3500 frivillige medlemsvalgte, der sidder i butiksbestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, med at hjælpe Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild.

”Vi er rigtig glade for at udvide samarbejdet med Stop Spild Lokalt. Madspild er et unødvendigt ressourcespild og en stor belastning for vores klima. Og når donationerne samtidig hjælper værdigt trængende, så giver det god mening at forære maden væk. Coop er selv en forening, så det er naturligt, at vi også understøtter Stop Spild Lokalt med frivillige kræfter med hjertet på rette sted”, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Overskudsvarer bliver til glædestårer
”Vi oplever at overskudsvarer bliver til glædestårer, når vi med vores samarbejde med Coop har hentet tonsvis af madvarer til højtider. Derfor er vi rigtig glade for, at samarbejdet nu kan udvides endnu mere.  Samarbejdet med Coop er også vigtigt, fordi vi som to foreninger deler værdifællesskab om demokrati og frivillighed. Vi håber, at vi sammen kan få skabt mange flere uddelingssteder rundt omkring i Danmark", siger Rasmus Erichsen, der er initiativtager til Stop Spild Lokalt.

Første gang Coop samarbejde med Stop Spild Lokalt var til julen 2018. Her blev der reddet 150 tons mad.

Året efter var tallet 200 tons, som organisationen fordelte til mennesker, der selv havde svært ved at klare julen økonomisk.

Læs også: Tænketank til kamp mod madspild

Coop har arbejdet systematisk med at reducere sit madspild siden 2013. Koncernen har netop tilsluttet sig det nye initiativ, Danmark mod Madspild, der er en del af tænketanken One Third, hvor målet er at reducere madspild med 50 procent inden 2030, hvilket også er Coops mål.

- SMF

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus