06.03.2019  |  Klima, miljø og energi

CPH vil være CO2-neutral i år

En ny klimastrategi skal sikre, at Københavns Lufthavn allerede i år bliver kulstofneutral. Det langsigtede mål er en fuldstændig emissionsfri lufthavn, med alt hvad det indebærer, i 2050.

Københavns lufthavn har lanceret en ny klimastrategi, der skal fremtidssikre branchens klimaudfordringer. Målsætningen i strategien er først og fremmest at gøre CPH CO2-neutral i år.

Dette skal realiseres ved at fortsætte med at nedbringe den CO2-udledning, som lufthavnen har kontrol over, det vil sige CPH’s energi- og brændstofforbrug og medarbejdernes forretningsrejser. Samtidig skal der i højere grad klimakompenseres, ved at støtte kulstofreducerende projekter i Danmark og andre lande.

Læs også: Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050

”Flere end 30 millioner mennesker rejser årligt via Københavns Lufthavn ud for at opleve verden og kommer hjem med inspiration og oplevelser. At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd. Men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ”, siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn.

Kulstofneutral på den lange bane
Udover CPH’s egen CO2-udlening, så er ambitionen at lufthavnen skal være emissionsfri i forhold til transport til og fra lufthavnen i 2030. Dette skal realiseres ved, at CPH vil fortsætte med at investere i solcelleanlæg samt understøtte den grønne omstilling af landtransporten ved at styrke opladeinfrastrukturen til elektriske køretøjer på og uden for lufthavnens område.

”Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn”, siger Thomas Woldbye.

CPH har direkte kontrol over cirka syv procent af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for 93 procent af den samlede udledning.

”Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af nye innovative løsninger kommer til at kræve en fokuseret og ikke mindst omkostningstung indsats fra hele luftfartsbranchen, og derfor har vi også brug for, at politikere, uddannelses- og forskningsinstitutioner og eksperter engagerer sig sammen med os”, siger Thomas Woldbye.

På den lange bane har klimastrategien det mål, at hele lufthavnen skal være emissionsfri i 2050. Det betyder, at al udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen skal være helt uden kulstofudslip.

Fakta om CPH

  • Københavns Lufthavn er Danmarks største lufthavn. I 2018 rejste 30,3 mio. mennesker gennem lufthavnen og benyttede en af de 183 forskellige ruter, der afgår fra CPH. Det svarer til ca. 83.000 passagerer om dagen – året rundt.
  • I 2018 brugte CPH 89 GWh energi. Det svarer til 28.970 ton CO2 eller 0,96 CO2 kg pr. passager. I 1990 var tallet 3,6 kg og i 2013 1,3 kg. CO2 pr. passager
  • I perioden 2013-2018 har CPH gennemført energibesparelser for samlet set 30,8 GWh, bl.a. ved at skifte til LED belysning, udskifte varme- og ventilationsanlæg samt ikke mindst etablere vores grundvandskøleanlæg. Det betyder, at CPH har sparet ca. 35 procent af det energiforbrug, CPH havde i 2013, trods en stigning i antallet af passagerer på seks millioner.

Langdistanceruter booster passagerantal og klimaambitioner
Flere end 30,3 millioner passagerer rejste gennem Københavns Lufthavn i 2018, hvilket var 1,1 millioner flere end året før. Det er blandt andet et resultat af lufthavnens fokus på at åbne nye langdistanceruter.

”I 2018 åbnede en række flyselskaber nye ruter til CPH, hvor især ruterne til Hongkong, Chengdu, Beijing og Amman har været vigtige og med til at understrege vores stærke position som den førende, internationale lufthavn i Norden. Antallet af passagerer på de godt 40 interkontinentale ruter steg med 11 procent, og det understreger, at der er et stærkt og voksende marked for de lange ruter her i CPH”, siger Thomas Woldbye.

De mange nye passagerer, og de muligheder der følger med dem, er med til at øge CPH's klimaambitioner:

”I 2018 gennemførte vi energibesparelser på i alt 7,2 GWh. Siden 2013 har vi opnået energibesparelser på samlet set 30,8 GWh. Det betød, at CO2-udledningen i 2018 faldt fra 1,3 kg CO2 per passager i 2013 til 0,96 kg i 2018, svarende til 26 procent”, forklarer Thomas Woldbye.

Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne

Foruden investeringerne i de nye ruter, er lufthavnen også blevet udvidet, og planen er at både rutenetværk og lufthavn fortsat skal vokse fremover.

- SDN 

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere