CPH vil være CO2-neutral i år

En ny klimastrategi skal sikre, at Københavns Lufthavn allerede i år bliver kulstofneutral. Det langsigtede mål er en fuldstændig emissionsfri lufthavn, med alt hvad det indebærer, i 2050.

Københavns Lufthavn har lanceret en ny klimastrategi for at fremtidssikre branchen. På billedet ses adm. direktør, Thomas Woldbye, med det underskrevne strategidokument. Foto: CPH.

06.03.2019

CSR.dk

Københavns lufthavn har lanceret en ny klimastrategi, der skal fremtidssikre branchens klimaudfordringer. Målsætningen i strategien er først og fremmest at gøre CPH CO2-neutral i år.

Dette skal realiseres ved at fortsætte med at nedbringe den CO2-udledning, som lufthavnen har kontrol over, det vil sige CPH’s energi- og brændstofforbrug og medarbejdernes forretningsrejser. Samtidig skal der i højere grad klimakompenseres, ved at støtte kulstofreducerende projekter i Danmark og andre lande.

Læs også: Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050

”Flere end 30 millioner mennesker rejser årligt via Københavns Lufthavn ud for at opleve verden og kommer hjem med inspiration og oplevelser. At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd. Men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ”, siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn.

Københavns lufthavn er i gang med at udvide kapaciteten, samtidig med at fokus er på langdistanceruter, som lufthavnen vurderer er vigtige for både vækst og klimaambitioner. Foto: CPH..

Kulstofneutral på den lange bane
Udover CPH’s egen CO2-udlening, så er ambitionen at lufthavnen skal være emissionsfri i forhold til transport til og fra lufthavnen i 2030. Dette skal realiseres ved, at CPH vil fortsætte med at investere i solcelleanlæg samt understøtte den grønne omstilling af landtransporten ved at styrke opladeinfrastrukturen til elektriske køretøjer på og uden for lufthavnens område.

”Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn”, siger Thomas Woldbye.

CPH har direkte kontrol over cirka syv procent af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for 93 procent af den samlede udledning.

”Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af nye innovative løsninger kommer til at kræve en fokuseret og ikke mindst omkostningstung indsats fra hele luftfartsbranchen, og derfor har vi også brug for, at politikere, uddannelses- og forskningsinstitutioner og eksperter engagerer sig sammen med os”, siger Thomas Woldbye.

På den lange bane har klimastrategien det mål, at hele lufthavnen skal være emissionsfri i 2050. Det betyder, at al udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen skal være helt uden kulstofudslip.

Fakta om CPH

  • Københavns Lufthavn er Danmarks største lufthavn. I 2018 rejste 30,3 mio. mennesker gennem lufthavnen og benyttede en af de 183 forskellige ruter, der afgår fra CPH. Det svarer til ca. 83.000 passagerer om dagen – året rundt.
  • I 2018 brugte CPH 89 GWh energi. Det svarer til 28.970 ton CO2 eller 0,96 CO2 kg pr. passager. I 1990 var tallet 3,6 kg og i 2013 1,3 kg. CO2 pr. passager
  • I perioden 2013-2018 har CPH gennemført energibesparelser for samlet set 30,8 GWh, bl.a. ved at skifte til LED belysning, udskifte varme- og ventilationsanlæg samt ikke mindst etablere vores grundvandskøleanlæg. Det betyder, at CPH har sparet ca. 35 procent af det energiforbrug, CPH havde i 2013, trods en stigning i antallet af passagerer på seks millioner.

Langdistanceruter booster passagerantal og klimaambitioner
Flere end 30,3 millioner passagerer rejste gennem Københavns Lufthavn i 2018, hvilket var 1,1 millioner flere end året før. Det er blandt andet et resultat af lufthavnens fokus på at åbne nye langdistanceruter.

”I 2018 åbnede en række flyselskaber nye ruter til CPH, hvor især ruterne til Hongkong, Chengdu, Beijing og Amman har været vigtige og med til at understrege vores stærke position som den førende, internationale lufthavn i Norden. Antallet af passagerer på de godt 40 interkontinentale ruter steg med 11 procent, og det understreger, at der er et stærkt og voksende marked for de lange ruter her i CPH”, siger Thomas Woldbye.

De mange nye passagerer, og de muligheder der følger med dem, er med til at øge CPH's klimaambitioner:

”I 2018 gennemførte vi energibesparelser på i alt 7,2 GWh. Siden 2013 har vi opnået energibesparelser på samlet set 30,8 GWh. Det betød, at CO2-udledningen i 2018 faldt fra 1,3 kg CO2 per passager i 2013 til 0,96 kg i 2018, svarende til 26 procent”, forklarer Thomas Woldbye.

Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne

Foruden investeringerne i de nye ruter, er lufthavnen også blevet udvidet, og planen er at både rutenetværk og lufthavn fortsat skal vokse fremover.

- SDN 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online