CSR-alliance hjælper SMVer med samfundsansvar
Et nyt samarbejde mellem Dansk Erhverv, Deloitte og Green Network skal gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at arbejde med forretningsdrevet samfundsansvar.
I en undersøgelse foretaget af Erhvervsstyrelsen, begrunder 73 procent af de danske SMVer deres CSR-indsats med, at CSR er en moralsk forpligtigelse. Samtidig er der kun 23 procent, der arbejder med CSR, fordi de mener, at det kan betale sig økonomisk. Derfor har Dansk Erhverv, Deloitte og Green Network indgået en alliance, der skal hjælpe SMVerne med at øge forretningsværdien af CSR. Ambitionen er, at de sammen vil skabe en stærk platform med viden, værktøjer og sparring til virksomheder, som vil starte eller opgradere deres CSR-indsats.
Læs også: SMV'er kan tjene penge på samfundsansvar
90 procent af danske virksomheder er små eller mellemstore, men de færreste udnytter forretningspotentialet i samfundsansvar. Flere undersøgelser viser, at interessen for at komme i gang er der, men mange har svært ved at få igangsat en systematisk indsats til gavn for forretningen. Det vil vi gerne være med til at løfte sammen med vores partnere fra Deloitte og Green Network, siger CSR-chef i Dansk Erhverv Louise Koch.
Viden om strategisk samfundsansvar
Konkret vil den nye alliance tilbyde små og mellemstore virksomheder træning i værktøjer og viden om strategisk samfundsansvar samt hjælp til at udforme en tilpasset strategi og handlingsplan.
Vi vil tilbyde den bedste og mest effektive løsning på at komme godt i gang med CSR ved at tilbyde virksomhederne et robust trænings- og strategiforløb, som udmunder i et CSR-system, der er tilpasset den enkelte virksomhed og klar til implementering, siger Louise Koch.
Stor efterspørgsel på starthjælp til CSR
Erhvervsstyrelsen bakker op om initiativet, der imødekommer et stigende behov blandt SMVerne for adgang til viden og værktøjer til at igangsætte arbejdet med strategisk samfundsansvar.
I 2014 har vi iværksat to projekter, hvor SMVer har gennemgået et trænings- og strategiforløb for at komme godt i gang med samfundsansvar. Det er en stor succes, og vi kan konstatere, at behovet for lignende forløb er tilstede blandt mange andre. Derfor er vi glade for at se, at erhvervsorganisationer og private aktører indgår partnerskaber for at løfte den opgave, siger Victor Kjær, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.
En af deltagerne i CRS-forløbet med Erhvervsstyrelsen er modevirksomheden Barbara I Gongini. Gennem forløbet har virksomheden blandt andet fået redskaber til at kunne minimere sin miljøpåvirkning.
Fire måneders effektivt forløb
De tre partnere fra Dansk Erhverv, Deloitte og Green Network udbyder et nyt trænings- og strategiforløb, som bygger videre på erfaringerne fra projekterne i Erhvervsstyrelsen og giver deltagerne de nødvendige CSR-værktøjer og support til at komme i gang med CSR.
For mange mindre og mellemstore virksomheder kan det være svært at overskue, hvor man skal starte og stoppe, når man gerne vil i gang med CSR. Et kursus hist og her er ikke nok, og et langstrakt konsulentforløb kan være for tungt i budgettet. Derfor har vi taget det bedste fra begge verdener og udviklet et træningsforløb specifikt til SMVer, der gør dem i stand til at analysere, planlægge og lede CSR-processen på en effektiv og overskuelig måde, forklarer Louise Koch fra Dansk Erhverv.
Læs også: Mads Øvlisen: Samfundsansvar betaler sig
De deltagende virksomheder gennemgår et forløb på fire måneder med fire til fem fælles træningsdage, hvor de centrale CSR-begreber og værktøjer gennemgås. Desuden guides virksomhederne igennem en systematisk proces med at afdække forretningspotentialet for CSR i deres egen virksomhed, og de udvikler en skræddersyet strategi og handlingsplan. Efterfølgende tilbydes deltagerne at indgå i et CSR-netværk sammen med de øvrige deltagende virksomheder, så de fremadrettet kan hente viden og sparring til implementering og videreudvikling af deres CSR-arbejde.
CSR-forløbene gennemføres parallelt på begge sider af Storebælt. Forløbet i København afholdes af Dansk Erhverv i samarbejde med Deloitte, mens forløbet i Jylland afholdes af Dansk Erhverv i samarbejde med Green Network.
Læs mere om forløbet i København og i Jylland
-SSM