14.06.2013  |  Kommunikation

CSR bliver overset i Danmark

Der er for lidt fokus på værdien af CSR herhjemme, mener den socialdemokratiske erhvervsordfører Benny Engelbrecht. Han giver medierne og ikke mindst politikerne skylden.

En stor del af danskerne aner ikke, hvad CSR betyder, medierne beskæftiger sig for lidt med begrebet, og CSR er ikke noget vinder-tema at tage op for politikerne. 

Det var et af budskaberne fra den socialdemokratiske erhvervsordfører og business.dk-blogger Benny Engelbrecht, da han i denne uge holdt et oplæg om CSR på et debatmøde arrangeret af Corporate Citizenship.

Engelbrecht er overbevist om, at den rigtige CSR-strategi sikrer en bedre bundlinje, og derfor er han bekymret for, at den manglende fokus på virksomhedernes CSR-arbejde, udhuler værdien af indsatsen. Medierne har ifølge Benny Engelbrecht en del af skylden.

”En vis ligegyldighed”
”Katastrofen med den sammenstyrtede tekstilfabrik i Bangladesh har fået ekstremt lidt opmærksomhed herhjemme i forhold til lande som England, USA, Canada. Det vidner om, at vi ser på CSR med en vis ligegyldighed herhjemme,” konstaterede Benny Engelbrecht.

Han kritiserede også medierne for ind i mellem at være unuancerede og overdrevet kritiske i dækningen af virksomhedernes samfundsansvar.

”Jeg synes, det var urimeligt, at en virksomhed som Toms blev trukket gennem mediemøllen, da dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side” blev sendt for nogle år siden. Der er tale om en virksomhed, der har styr på 95 procent af sin produktion, men medierne tager fat i den lille usikkerhed, der ligger i de sidste fem procent af produktionen. Det er ikke helt fair,” pointerede Engelbrecht.

Politikere gider ikke CSR
Medierne skal dog ikke alene have skylden for danskernes manglende viden om CSR. Benny Engelbrecht erkendte også, at CSR ikke er specielt sexet for hans Christiansborg-kolleger at sætte på dagsordenen.

”CSR er ikke top of mind hos politikerne. Det er nemlig ret svært at kommunikere hurtigt og klart, hvad begrebet handler om. Det er kompliceret og kræver tid. Derfor er politikerne mere tilbøjelige til at tage temaer op, der kan kommunikeres klart med oneliners. Politikere elsker oneliners,” sagde Benny Engelbrecht med et glimt i øjet.

Og i et lokale fyldt med CSR-praktikere og CSR-kommunikatører kunne han ikke dy sig for at afslutte med en opfordring til de fremmødte

”Vi skal brede CSR-begrebet ud og tale om samfundsansvar og socialt ansvar, så alle forstår betydningen. Det er meget vigtigt at CSR ikke bliver til en intern diskussion mellem virksomhederne.”

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere